Fotografierea amplifică experiențele cotidiene

Unul dintre comportamentele de zi cu zi ignorate de psihologi până de curând a fost acela de a face fotografii. Abia în 2016 a apărut un articol în care se abordează – și se elucidează – această conduită. Ignorarea fotografierii a fost absolut bizară: toată lumea face poze astăzi cu telefonul, cu aproape orice prilej, în cele mai obișnuite situații. Pe Facebook, dar și pe Instagram, se uploadează miliarde de fotografii zilnic.

Este, firesc, prin urmare să ne întrebăm: practica fotografierii augmentează caracterul plăcut al unei experiențe sau, dimpotrivă, îl diminuează? Ne-am putea gândi că, dacă suntem preocupați să facem poze, de exemplu, în timpul vizitării cetății Sighișoara, atunci nu mai trăim plenar experiența, ci doar ne concentrăm să selectăm ceea ce merită fotografiat.

Autorii studiului la care ne referim au testat ipoteza potrivit căreia fotografierea amplifică gradul în care experiența este savurată crescând angajamentul personei față de experiența respectivă. Ei au făcut trei studii de teren și șase experimente de laborator și au reușit să confirme această presupunere. De pildă, subiecții care făceau turul orașului Philadelphia într-un autobuz etajat și care putea fotografia orice doreau (primiseră camere de la experimentatori după ce renunțaseră la telefoanele lor) au găsit excursia mai plăcută decât cei cărora nu li se dăduseră camere de fotografiat. Să menționăm că cei din condiția ”foto” au făcut, în medie, 35 de poze…

Persoanele care intenționează să facă fotografii privesc realitatea din jur mai atent. Ca să demonstreze ideea aceasta, cercetătorii au dat vizitatorilor unei expoziții ochelari care permiteau înregistrarea mișcărilor oculare. Subiecții care aveau posibilitatea să fotografieze au explorat mai atent fiecare exponat și au petrecut mai mult timp în fața fiecăruia decât cei lispsiți de această posibilitate.

Așadar, n-ar mai trebui să considerăm că cei care fac poze în cele mai banale împrejurări, folosindu-și telefonul, ratează experiențele. Dimpotrivă, ei par să se bucure mai mult decât noi de ceea ce văd și trăiesc. Fotografierea amplifică angajamentul față de experință și conduce astfel la o emoție pozitivă mai intensă.

Sursa: Social Psych Online

Articolul la care se face referire în text poate fi citit dând clic aici.