Dizabilitatea – o provocare pentru societate. Studiu comparativ asupra atitudinii faţă de persoanele cu nevoi speciale
Alois Gherguţ
Rezumat: Studiul a urmãrit identificarea atitudinilor de acceptare sau respingere venite din partea persoanelor “normale” în raport cu persoanele care au diferite tipuri de dizabilităţi/deficienţe. Subiecţii au fost selectaţi în funcţie de nivelul de studii, apartenenţa de gen şi mediul de provenienţă (urban/rural). Metoda folositã a fost ancheta pe bazã de chestionar, urmatã de prelucrarea statisticã a datelor. Concluzia investigaţiei nu demonstreazã în mod evident o serie de diferenţe privind atitudinea de acceptare sau respingere în funcþţe de nivelul studiilor (în general, cu cât nivelul de studii este mai ridicat cu atât creşe şi gradul de acceptare), mediul de provenienţă (acceptarea este relativ mai mare pentru cei care trãiesc în mediul rural) şi apartenenţa de gen (în acest caz diferenţele sunt mici în favoarea subiecţilor de gen feminin care acceptã mai uşor persoanele cu dizabilitate).
Abstract: The aim of our research was to identify the attitudes from “normal” persons given the situation of disabilities persons. The subjects batch was selected depending on educational level, gender affiliation and social environment. The method research was social investigation with questioner and statistic analyses. The conclusion of this investigation not demonstrates a real different between subjects groups about positive and negative attitudes in accordance with educational level (persons with educational high level have most positive attitudes comparatively with persons who have small education level), social environment (in rural environment the positive attitudes are most frequently comparatively with urban environment) and gender affiliation (in this case the different is not so significant; the women have more positive attitudes comparatively with men).
Résumé: L’ étude a visé l. identification des attitudes d. acceptation ou de refus venues de la partie des personnes ,,normales,, par rapport aux personnes qui ont divers types de disabilites/ déficiences. Les individus ont été sélectionnés en fonction du niveau des études, l’ appartenance de genre et la provenance (urbaine/rurale). La méthode utilisée a été l’ enquête basée sur un questionnaire et puis le remaniement statistique des données. La conclusion de l. investigation ne demonstre pas une serie des différences réeles concernant l’ attitude d’ acceptation ou de refus en fonction du niveau des études(en general, plus le niveau des études est élevé plus le grade d’ acceptation augmente), la provenance (l’ acceptation est relativement plus grande pour ceux qui vivent dans l’ espace rurale) et l’ appartenance de genre (en ce cas les différences sont petites en faveur des individus de genre feminin qui acceptent plus facile les personnes avec des disabilites).