Sari la conținut

Tematica pentru disciplina Psihologia educaţiei

Modulul de pregătire psiho-pegagogică – curs postuniversitar

Nivelul I—2018-2019

  1. Modele ale învăţării şi implicaţiile lor în actul educaţional (Cap. 1 din suportul de curs-Psihologia educației, pp. 13-67)
    • Învăţarea: definiţii, forme, condiţii
    • Modele asociaţioniste/behavioriste ale învăţării: I.P. Pavlov, E. Thorndike, J. Watson, B.F. Skinner
    • Aplicații pedagogice ale condiționării
    • Modelul învăţării sociale: A. Bandura
    • Modele constructiviste ale învăţării: J. Piaget, L.Vîgotski, J. Bruner, Şcoala de la Geneva;
    • Modelul învăţării ca procesare a informaţiilor
    • Aplicații ale psihologiei cognitive în practica educațională: metacogniția și gândirea critică (vezi Sălăvăstru, Dorina (2009). Psihologia învăţării, Editura Polirom, Iaşi, pp. 182-211)
  2. Motivaţia în activitatea de învăţare (Cap. 2 din suportul de curs Psihologia educației- pp. 69-95)
    • Caracterizare generală. Modelul ierarhic al trebuințelor umane – Abraham Maslow.
    • Atribuire şi motivaţie.
    • Motivaţia în context şcolar: motivația intrinsecă și extrinsecă
    • Modele ale motivației în context școlar-(E.L. Deci, D. Ausubel, F. Robinson, R. Viau).
    • Strategii de stimulare a motivației elevilor.
  3. Creativitatea elevilor (Cap. 3 din suportul de curs Psihologia educației- pp. 97-122)
    • Creativitatea: definiţii, niveluri
    • Dimensiunile creativităţii
    • Blocajele creativităţii
    • Dezvoltarea creativităţii elevilor
    • Metode de cultivare a creativităţii
  4. Dimensiunea psihologică a pregătirii profesorului (Cap. 5 din suportul de curs Psihologia educației – pp. 151-168)
    • Aptitudine, tact şi competenţă pedagogică
    • Stiluri educaţionale
    • Factori subiectivi în evaluarea şcolară
    • Pygmalion în clasă – cercul vicios al evaluării
  5. Insuccesul şcolar (Cap. 7 din suportul de curs Psihologia educației – pp. 229-255)
    • Insuccesul școlar: definiţii, forme de manifestare, dimensiunea subiectivă, factori individuali
    • Factorii insuccesului școlar: factori individuali, familiali şi de ordin şcolar

Suport de curs:

Sălăvăstru, Dorina (2004). Psihologia educaţiei, Editura Polirom, Iaşi

Sălăvăstru, Dorina (2009). Psihologia învăţării, Editura Polirom, Iaşi.

Examen: 27 ianuarie 2019

Sari la conținut