Interculturalitate, migraţie şi educaţie

Coordonator: Conf. dr. Simona Butnaru

Descrierea laboratorului

Societățile europene sunt caracterizate în mod tradițional de diversitate etnică, lingvistică religioasă, de coexistența unor grupuri istorice de majoritari și minoritari, de autohtoni şi migranţi. În ultimii ani s-a înregistrat intensificarea circulaţiei persoanelor în spaţiul european determinată de extinderea UE și afluenţa unor numeroase populații din Nordul Africii și din Asia spre zonele UE mai dezvoltate din punct de vedere economic. Fenomenele migraţioniste tind să suprasolicite sistemele educaționale impunându-le eforturi de adaptare importante pentru a include şi a facilita adaptarea unui număr mare de beneficiari diferiţi sub aspect cultural, etnic, lingvistic, religios.

Activitatea din cadrul laboratorului răspunde nevoii de a explica şi de a gestiona prin măsuri psihopedagogice eficiente probleme psihosociale complexe şi dinamice generate de fluxul migraţional în spaţiul educaţional intern şi internaţional. Sunt vizate fenomene precum inadaptarea școlară și excluziunea socială, discriminarea, probleme la nivelul construcţiei identităţii, adâncirea inegalităţilor sociale.

Demersurile de cercetare se focalizează pe următoarele direcții majore de cercetare:

  • factori determinanţi ai adaptării şcolare a elevilor români imigranţi la exigenţele din ţările gazdă, precum şi la cerinţele şcolii româneşti în situaţia întoarcerii în ţară (rezultate şcolare, frecvenţă şcolară, disciplină, rezilienţă, stare emoţională);
  • modalități de gestionare a diferențelor religioase in spaţiul educaţional;
  • posibilităţi şi limite ale unei structurări interconfesionale şi inter-religioase a curriculumului la Religie;
  • dinamici ale identităţii individuale sub influenţa interacţiunilor interculturale şi percepţia alterităţii în contextul migraţiei; fenomenele devalorizării diplomelor;
  • comunicare, stereotipuri, prejudecăţi şi discriminare în contextul relaţiilor interculturale dintre majoritari minoritari; drepturile minorităților în spațiul educațional;
  • interculturalitate şi incluziune socială – strategii educaționale de incluziune socială în grupuri școlare caracterizate prin diversitate culturală;aspecte ale inegalităţilor sociale asociate diversităţii culturale cu impact asupra adaptării şcolare şi incluziunii în spaţiul educaţional.

Membri:

  • Prof. univ. dr. Constantin Cucoş
  • Prof. univ. dr. Mariana Momanu
  • Prof. univ. dr. Nicoleta Popa
  • Lect. univ. dr. Andrei Marian
Sari la conținut