Violenţa în mediul şcolar. Percepţii ale actorilor implicaţi
Dorina Sălăvăstru, Claudia Călin, Georgeta Cadar, Daniela Speranţa Robotă, Manuela Tudose
Fenomenul violenţei în şcolile din România ia amploare. Sau, cel puţin aceasta este concluzia la care ajungi dacă răsfoieşti presa din ultima perioadă. O elevă a Şcolii Centrale din Bucureşti a fost înjunghiată de un bărbat de 32 de ani în biroul directorului adjunct. Cei doi erau prieteni şi, cu toate că fata era minoră, realizau împreună filme pentru adulţi. La câteva zile, în judeţul Constanţa, un elev de clasa a VIII-a a fost bătut, tot în incinta şcolii, de trei tineri cu vârste între 14 şi 18 ani. În judeţul Suceava un elev de 16 ani a decedat în urma loviturilor primite de la doi colegi. Filmuleţele înregistrate pe telefonul mobil cu elevi ce-şi ameninţă profesorii, sau cu bătăi între elevi, sunt din ce în ce mai des difuzate la programele de ştiri. Profesorii, obosiţi şi umiliţi, par să nu mai stăpânească fenomenul. Toate acestea arată, chiar şi în absenţa unor statistici riguroase, că fenomenul violenţei şcolare a căpătat noi dimensiuni care trebuie luate în considerare de instituţiile specializate, de organizaţiile neguvernamentale şi de toţi cei abilitaţi să gestioneze fenomenul. Societatea, în ansamblul ei, priveşte cu nelinişte la creşterea acestui fenomen care afectează nu numai climatul şcolar ci şi sentimentul de siguranţă al cetăţeanului, calitatea vieţii.
Dorina Sălăvăstru – Al. I. Cuza University, Iaşi, Romania