Rolul conceptului de sine în evaluarea eficienţei personale pentru sarcini specifice

Versavia Curelaru

Download

Cartea Ruşinea şi vinovăţia în spaţiul public, coordonată de profesorul Septimiu Chelcea, îşi demonstrează cu prisosinţă nu doar aportul în domeniul cercetărilor de specialitate, ci şi necesitatea sa, având în vedere că aceasta propune „priCercetarea de faţă îşi propune evidenţierea influenţei conceptului de sine asupra aprecierii eficienţei personale pentru sarcini şcolare specifice, în contextul relaţiei reciproce dintre acesta şi performanţele anterioare ale elevilor. Ipoteza de la care am plecat este aceea că încrederea în capacitatea de a rezolva o sarcină (în calitatea sa de predictor important al performanţei) depinde de activarea sau nonactivarea conceptului de sine şcolar înainte de confruntarea cu sarcina. A fost comparat nivelul percepţiei eficienţei pentru o sarcină de matematică şi performanţa obţinută la un număr de 402 elevi de gimnaziu, în două condiţii: de activare explicită a conceptului de sine şcolar înainte de rezolvarea sarcinii şi de nonactivare a acestuia. Am presupus că la acelaşi nivel al performanţelor şcolare anterioare şi al conceptului de sine şcolar, evaluarea eficienţei pentru sarcină va fi diferită în funcţie de cele două condiţii. Cercetarea a avut ca bază teoretică paradigma sociocognitivă cu privire la implicarea structurilor sinelui în determinarea comportamentului (Bandura, 1982) şi modelul multidimensional al conceptului de sine (Shavelson şi alţii, 1976; Marsh şi Shavelson, 1985; Marsh, 1990).

Versavia Curelaru – Al. I. Cuza University, Iaşi, Romania, Faculty of Psychology and Educational Sciences

You may also like...

Skip to content