Valorificarea imaginii de sine în formarea impresiei
Loredana Gherasim, Simona Burceanu
Stereotipurile sunt seturi de credinţe care asociază anumite caracteristici grupurilor sociale, având forma afirmaţiilor şi evaluărilor care circulă într-un anumit mediu socio-cultural. Teoria conflictului explică apariţia stereotipurilor din perspectiva relaţiilor dintre grupuri. Astfel, scopurile divergente determină relaţii de competiţie între grupuri, favorizând apariţia discriminării şi a stereotipurilor negative şi prejudecăţilor (Sheriff şi col., 1961 apud Capozza & Volpato, 1997). Teoriile cognitiviste susţin că la baza stereotipurilor stă procesul de categorizare (Turner, 1981 apud Lorenzi-Cioldi & Doise, 1997). Oamenii, pornind de la diferenţe vizibile (cum ar fi rasa, genul sau vârsta), îi clasifică pe ceilalţi ca membri ai propriului grup (in-group-ului) sau ca membri ai altui grup (out-group-ului). În cadrul procesului de categorizare sunt accentuate asemănările intra-grup şi deosebirile inter-grup, utilizarea stereotipurilor determinând perceperea omogenităţii membrilor out-group-ului. În consecinţă, oamenii generalizează informaţiile despre un membru al grupului asupra întregului out-group şi atribuie informaţiile tipice unui grup fiecărui membru al grupului (Turner şi col., 1987 apud Lorenzi-Cioldi & Doise, 1997). Omogenitatea membrilor out-group-ului şi corelaţia iluzorie sunt cauze frecvente ale apariţiei stereotipurilor negative faţă de out-group-uri (Hamilton, 1981, Hamilton & Sherman, 1989 apud Lorenzi-Cioldi & Doise, 1997).
Loredana Gherasim – Al. I. Cuza University, Iaşi, Romania
Simona Burceanu – Al. I. Cuza University, Iaşi, Romania