Valorificarea imaginii de sine în formarea impresiei

Loredana Gherasim, Simona Burceanu

Download

Stereotipurile sunt seturi de credinţe care asociază anumite caracteristici grupurilor sociale, având forma afirmaţiilor şi evaluărilor care circulă într-un anumit mediu socio-cultural. Teoria conflictului explică apariţia stereotipurilor din perspectiva relaţiilor dintre grupuri. Astfel, scopurile divergente determină relaţii de competiţie între grupuri, favorizând apariţia discriminării şi a stereotipurilor negative şi prejudecăţilor (Sheriff şi col., 1961 apud Capozza & Volpato, 1997). Teoriile cognitiviste susţin că la baza stereotipurilor stă procesul de categorizare (Turner, 1981 apud Lorenzi-Cioldi & Doise, 1997). Oamenii, pornind de la diferenţe vizibile (cum ar fi rasa, genul sau vârsta), îi clasifică pe ceilalţi ca membri ai propriului grup (in-group-ului) sau ca membri ai altui grup (out-group-ului). În cadrul procesului de categorizare sunt accentuate asemănările intra-grup şi deosebirile inter-grup, utilizarea stereotipurilor determinând perceperea omogenităţii membrilor out-group-ului. În consecinţă, oamenii generalizează informaţiile despre un membru al grupului asupra întregului out-group şi atribuie informaţiile tipice unui grup fiecărui membru al grupului (Turner şi col., 1987 apud Lorenzi-Cioldi & Doise, 1997). Omogenitatea membrilor out-group-ului şi corelaţia iluzorie sunt cauze frecvente ale apariţiei stereotipurilor negative faţă de out-group-uri (Hamilton, 1981, Hamilton & Sherman, 1989 apud Lorenzi-Cioldi & Doise, 1997).

Loredana Gherasim – Al. I. Cuza University, Iaşi, Romania
Simona Burceanu – Al. I. Cuza University, Iaşi, Romania

You may also like...

Skip to content