Modulul de pregătire psiho-pegagogică – curs postuniversitar
Nivelul I—2018-2019
- Modele ale învăţării şi implicaţiile lor în actul educaţional (Cap. 1 din suportul de curs-Psihologia educației, pp. 13-67)
- Învăţarea: definiţii, forme, condiţii
- Modele asociaţioniste/behavioriste ale învăţării: I.P. Pavlov, E. Thorndike, J. Watson, B.F. Skinner
- Aplicații pedagogice ale condiționării
- Modelul învăţării sociale: A. Bandura
- Modele constructiviste ale învăţării: J. Piaget, L.Vîgotski, J. Bruner, Şcoala de la Geneva;
- Modelul învăţării ca procesare a informaţiilor
- Aplicații ale psihologiei cognitive în practica educațională: metacogniția și gândirea critică (vezi Sălăvăstru, Dorina (2009). Psihologia învăţării, Editura Polirom, Iaşi, pp. 182-211)
- Motivaţia în activitatea de învăţare (Cap. 2 din suportul de curs Psihologia educației- pp. 69-95)
- Caracterizare generală. Modelul ierarhic al trebuințelor umane – Abraham Maslow.
- Atribuire şi motivaţie.
- Motivaţia în context şcolar: motivația intrinsecă și extrinsecă
- Modele ale motivației în context școlar-(E.L. Deci, D. Ausubel, F. Robinson, R. Viau).
- Strategii de stimulare a motivației elevilor.
- Creativitatea elevilor (Cap. 3 din suportul de curs Psihologia educației- pp. 97-122)
- Creativitatea: definiţii, niveluri
- Dimensiunile creativităţii
- Blocajele creativităţii
- Dezvoltarea creativităţii elevilor
- Metode de cultivare a creativităţii
- Dimensiunea psihologică a pregătirii profesorului (Cap. 5 din suportul de curs Psihologia educației – pp. 151-168)
- Aptitudine, tact şi competenţă pedagogică
- Stiluri educaţionale
- Factori subiectivi în evaluarea şcolară
- Pygmalion în clasă – cercul vicios al evaluării
- Insuccesul şcolar (Cap. 7 din suportul de curs Psihologia educației – pp. 229-255)
- Insuccesul școlar: definiţii, forme de manifestare, dimensiunea subiectivă, factori individuali
- Factorii insuccesului școlar: factori individuali, familiali şi de ordin şcolar
Suport de curs:
Sălăvăstru, Dorina (2004). Psihologia educaţiei, Editura Polirom, Iaşi
Sălăvăstru, Dorina (2009). Psihologia învăţării, Editura Polirom, Iaşi.
Examen: 27 ianuarie 2019