PN II – PCE – 2008 – 2

Titlu: Dimensiunea cognitivă, atitudinală şi environmentală a siguranţei participanţilor la trafic – diagnosticarea realităţii româneşti
Tipul proiectului: PN II – PCE – 2008 – 2

Rezumat: Accidentele de circulaţie constituie o problemă socială majoră în întreaga lume. Chiar dacă nu este tragic, fiecare accident devine măcar traumatic pentru persoanele implicate, iar pierderile pe care le înregistrează societatea sunt imense. Deşi suferinţa celor implicaţi în accidente nu poate fi cuantificată, datele statisticile evidenţiază cantitativ pierderile economice şi furnizează o imagine asupra numărului de victime. În încercarea de a stabili modurile de a reduce erorile comise de participanţii la trafic, specialiştii au abordat o gamă largă de teme. S-a făcut distincţia dintre performanţa conducătorului auto, care reflectă ceea ce acesta poate să facă, şi comportamentul acestuia, respectiv ceea ce acesta face şi care poate fi puternic determinat social şi cultural (Evans, 1991). Eforturile psihologilor s-au concentrat în principal pe explicarea diferenţelor individuale predispozante spre accident, utilizând concepte, modele teoretice şi metode de cercetare împrumutate din psihometrie, psihologie cognitivă, şi mai recent din psihologie socială (Parker & Manstead, 1996). Proiectul vizează construcţia şi testarea unui asemenea model teoretic, incluzând o componentă referitoare la dispoziţia conducătorului auto, una referitoare la procesele sociale, una legată de procesele cognitive şi aptitudinile motorii şi o ultimă componentă legată de caracteristicile situaţionale. Observăm deci că un model cu adevărat eficient trebuie să surprindă atât interacţiunea dintre stările de moment şi trăsăturile stabile ale şoferilor, cât şi relaţia dintre aptitudinile cognitiv-motorii şi stilul de conducere, toate acestea printr-o raportare globală la factorii socio-culturali şi situaţionali. Totodată, sarcina de a construi un astfel de cadru teoretic este oarecum paradoxală deoarece un model care se vrea a fi cât mai general şi cu o aplicabilitate cât mai largă, trebuie să se refere la caracteristici situaţionale, particulare, ceea ce ar impune realizarea unei taxonomii a situaţiilor de risc.

Membrii echipei de cercetare:

Documente: