Nicoleta Maria Turliuc

Profesor universitar doctor

  • Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi
  • Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
  • Departamentul de Psihologie

Funcţii îndeplinite

  • Membru în Senatul Universităţii
  • Membru în Consiliul Facultăţii

      Membru CSUD

Contact

  • Str. Toma Cozma, nr. 3, Iaşi, 700554
  • sala D313 (catedra PPS, etaj I, aripa dreaptă)
  • 0232-20 1297 (catedra PPS)
  • turliuc@uaic.ro

Alte informaţii

Cărţi publicate

2016

Relaţiile intime

Atracţie interpersonală şi convieţuire în cuplu

Care sint mecanismele ce stau la baza atractiei personale? De ce uneori este atit de greu sa mentinem o relatie? Cum ne putem imbunatati viata alaturi de persoana iubita? Pornind de la rezultatele unor studii din domeniile psihologiei, sociologiei, comunicarii si neurostiintelor, volumul analizeaza relatiile de cuplu sub toate aspectele, de la stereotipurile si idealurile care influenteaza alegerea partenerului, pina la modul diferit in care femeile si barbatii percep sexualitatea sau incearca sa rezolve problemele de familie. Pe linga principalele tipuri de relatii intime, sint prezentate cele mai importante procese implicate in dezvoltarea si mentinerea acestor relatii, dar si in destramarea lor.

Volumul le ofera studentilor de la facultatile de psihologie si stiinte sociale sinteze bazate pe o bibliografie de ultima ora, iar consilierilor si psihoterapeutilor – informatii esentiale pe care le pot aplica in asistenta persoanelor cu probleme in relatiile de cuplu.

2016

Educaţia timpurie

Probleme şi soluţii

Copilaria timpurie, intervalul de la nastere si pina la implinirea virstei de 6-7 ani, reprezinta cea mai importanta perioada din viata copiilor. Acum dezvoltarea lor este foarte rapida, iar deficientele de invatare si cele psihocomportamentale pot fi mai usor depistate si remediate. Plecind de la aceste premise, autorii prezinta principalele repere ale educatiei timpurii, mijloacele educative, provocarile actuale si posibile solutii, precum si aspecte legate de activitatea cadrelor didactice. Solutiile propuse au drept scop o dezvoltare intelectuala si sociala armonioasa a copiilor, obtinerea unor performante scolare superioare, scaderea ratei esecului scolar si a abandonului. Volumul pune la dispozitia studentilor de la facultatile de stiinte ale educatiei, psihologie sau asistenta sociala si practicienilor din aceste domenii rezultatele celor mai recente cercetari, precum si noi directii de analiza.


Autori capitole

• Simona BUTNARU • Ciprian CEOBANU • Carmen CREŢU • Irina CRUMPEI • Constantin CUCOŞ • Versavia CURELARU • Georgeta DIAC • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin DÎRŢU • Violeta ENEA • Ovidiu GAVRILOVICI • Roxana GHIAŢĂU • Cornelia MĂIREAN • Andrei MARIAN • Gianina MASSARI • Mariana MOMANU • Daniela MUNTELE • Cristina NEAMŢU • Octavian ONICI • Constantin PETROVICI • Nicoleta POPA • Nicoleta ROGOZ • Dorina SĂLĂVĂSTRU • Elena SEGHEDIN • Camelia SOPONARU • Liliana STAN • Ana-Maria ŢEPORDEI • Nicoleta TURLIUC

2014

Psihologia traumei

 

Stresul si trauma psihica influenteaza perceptia, gandirea si memoria, avind adesea consecinte grave asupra modului in care persoana afectata se percepe pe sine sau lumea inconjuratoare. Sinteza a celor mai noi informatii din domeniu, Psihologia traumei analizeaza tulburarile psihotraumatice, factorii de risc si factorii protectivi si prezinta strategii de coping, modalitati de prevenire a stresului posttraumatic, precum si cele mai eficiente terapii utilizate la nivel international. Autoarele propun o dubla viziune asupra expunerii la stres si evenimentele traumatizante, ce include atit aspectele negative ale acestora, cit si posibilele implicatii pozitive, cum ar fi dezvoltarea personala si rezilienta. In completarea informatiilor teoretice, volumul ofera instrumente practice de lucru, fiind un ghid util pentru studentii si profesorii facultatilor de psihologie, dar si pentru specialistii din domeniu.

2014

Gen şi diferenţe de gen în studii empirice

 

Desi tema raportului dintre sexe este una care a preocupat ganditorii constant, contemporaneitatea a confruntat omul modern cu o schimbare fara precedent a raportului dintre sfera publica si cea privata, cu ‘o invazie’ a domeniului public in cel privat, cu intense si frecvente conflicte munca-familie, cu tensiuni intre responsabilitatile, asumarea si echilibrarea sarcinilor domestice cu cele profesionale, atat in cazul barbatilor cat, mai ales, in cel al femeilor. Ca urmare a rolurilor diferite asumate, diviziunea pe criterii de gen muncii a generat o parte din diferentele percepute si stereotipizate care au consecinte importante asupra femeilor si barbatilor de astazi; pe de alta parte, accesul femeii la educatie, in campul muncii si politicile egalitare de gen au generat o diminuare a diferentelor de gen inregistrate in cerecetarile din urma cu 3-4 decenii. Volumul este o premiera in spatiul publicistic romanesc, propunand o asociere intre studiile de gen si cele privind relatiile munca-familie. Prin anvergura tematicii, a contributiilor autorilor din regiuni diferite ale Europei, a relevantei teoretice si practice a rezultatelor raportate si a valentelor lor euristice, volumul propune atentiei cercetatorilor si studentilor – si nu numai – reflectii originale asupra dimensiunii genului in viata sociala si politica, in familie si profesie, educatie si sanatate, asupra diferentelor de gen si a implicatiilor lor multiple. Cercetarile au fost realizate cu ocazia participarii la Conferinta internationala ‘Gen, munca, familie si schimbare’, organizata in cadrul Proiectului POSDRU (ID 50679), ‘Reconstructia statutului femeii: de la discriminare, la dezvoltare profesionala si egalitate de sanse’.
Cuprins:
◊ Cauze ale dependentei de partener in relatiile romantice
◊ Diferente dintre femei si barbati in trafic – realitate sau prejudecata?
◊ Calitatea vietii si diferentele de gen
◊ Relatia dintre rolul de gen traditional si sanatate in randul barbatilor tineri
◊ Frecventa practicilor parentale disciplinatorii raportate de adolescenti
◊ Perceptia cadrelor didactice asupra eticii muncii in invatamant: implicatii ale dimensiunii de gen

2013

Gen, muncă, familie şi schimbare

 

Volumul de faţă prezintă o parte din contribuţiile prezentate în cadrul Conferinţei Internaţionale de Psihologie „Violenţa în familie: între stigmatizare, acceptare socială şi intervenţie terapeutică”, desfăşurată între 12 şi 13 septembrie, la Iaşi. Organizată de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, în colaborare cu Colegiul Psihologilor din România, conferinţa a fost finanţată printr-un grant al Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică.

2009

Violenţa în familie

Teorii, particularităţi şi intervenţii specifice

Lucrarea de faţă doreşte să treacă în revistă câteva din principalele contribuţii în domeniu cu privire la teoriile explicative ale violenţei domestice, particularităţile abuzatorilor, consecinţele asupra victimelor şi unele dintre modalităţile specifice de intervenţie sistemică în cuplu şi în familie.

2009

Actualităţi şi perspective în practica logopedică

 

Cartea de faţă cuprinde rezultatele prezentate în cadrul Seminarului Naţional de Logopedie „Actualităţi şi perspective în practica logopedică”, desfăşurat în 11 iulie 2008, la Iaşi. Această manifestare ştiinţifică a fost organizată de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi – Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educţiei.

Din cuprins: trauma produsa de aparitia unor tulburari grave de limbaj la copil,  tehnici de data mining, interventia precoce in corectarea tulburarilor de limbaj, specificul limbajului la elevii cu deficiente de auz, tehnica respiratiei diafragmice in terapia tulburarilor de tip dislalic etc.

2008

Violenţa în familie: între stigmatizare, acceptare socială şi intervenţie terapeutică

 

Volumul de faţă prezintă o parte din contribuţiile prezentate în cadrul Conferinţei Internaţionale de Psihologie „Violenţa în familie: între stigmatizare, acceptare socială şi intervenţie terapeutică”, desfăşurată între 12 şi 13 septembrie, la Iaşi. Organizată de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, în colaborare cu Colegiul Psihologilor din România, conferinţa a fost finanţată printr-un grant al Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică.

Din cuprins: Violenţa în relaţiile de cuplu ale studenţilor, The Scapegoat Mechanism and Domestic Violence, Abuzul şi neglijarea copilului în context familial, Măsuri de prevenire şi combatere a violenţei în familie exercitate contra copiilor, Provocarea oglinzii sau demersul terapeutic în cazul abuzului fizic şi sexual. Studiu de caz, Evitarea  şi  soluţionarea  conflictelor  în  familia  tradiţională românească etc.</em

2007

Psihosociologia comportamentului deviant

 

Volumul de fata trateaza fenomenul deviant in diversitatea sa, prezentindu-se teoriile cu privire la acest subiect si facindu-se o clasificare a tipurilor de devianta. Este o lucrare adresata tuturor persoanelor interesate de cunoasterea diferitelor aspecte ale deviantei si, in mod deosebit, categoriilor de specialisti (psihologi sociali, sociologi, criminologi) implicati in identificarea, explicarea, tratamentul si controlul fenomenului deviant. Conformarea indivizilor la normele societatii se datoreaza atit normalitatii lor psihologice si procesului de socializare prin care au trecut, cit si structurilor controlului social. Ce se intimpla insa cu oamenii care nu se conformeaza? Acestea sint intrebarile la care autoarea incearca sa raspunda in prezenta lucrare.

2004

Psihologia cuplului şi a familiei

 

Lucrarea urmăreşte trei obiective generale. Primul este de ordin teoretic: corespunzător lui, sunt analizate teoriile normalităţii vieţii familiale, diferenţele de gen, formarea şi dezvoltarea cuplului intim, procesele şi structurile vieţii familiale, relaţiile părinţi-copii etc. Cel de-al doilea obiectiv vizează oferirea informaţiilor necesare în diferite activităţi profesionale, familia fiind concepută ca locul unei serii de intervenţii practice a unui mare număr de specialişti. În fine, cel de-al treilea obiectiv constă în anticiparea unora dintre întrebările personale ale cititorilor pentru a le putea răspunde adecvat şi cât mai complet.

2004

Condiţia femeii în societatea modernă

 

Cum a decurs procesul istoric al emancipării femeilor? Care sunt principalele caracteristici ale statutului sociale actual al femeii? Care sunt principalele reuşite şi neîmpliniri ale luptei pentru emanciparea femeilor? Ce este feminismul? Există o mişcare feministă românească organizată? Sunt câteva dintre întrebările la care autorii volumului răspund din perspectiva unor discipline precum: istorie, drept, psihologie, sociologie sau politologie.

2004

Imaginar, identitar şi reprezentări sociale

 

Lucrarea analizează cele trei concepte-cheie la intersecţia unor multiple domenii şi perspective teoretice, în scopul nuanţării şi/sau completării punctelor de vedere proprii psihologiei sociale. Ea oferă un material suplimentar de studiu studenţilor şi cercetătorilor interesaţi de problematica vocaţiei ontologice a imaginarului, de complexitatea proceselor, funcţiilor şi structurii identităţii şi a reprezentărilor sociale, de raportul specific dintre conceptele de „imaginar”, „identitate” şi „reprezentări sociale”.