Ion Dafinoiu

Profesor universitar emerit

  • Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi
  • Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
  • Departamentul de Psihologie

Contact

  • Str. Toma Cozma, nr. 3, Iaşi, 700554
  • sala DME (cabinet, etaj I, aripa stângă, mansardă est)
  • 0232-20 1304 (cabinet mansardă DME)
  • dafinoiu@uaic.ro

Alte informaţii

Cărţi/capitole publicate

2022

Manual de psihologie clinică

Volumul II. Intervenţie, cercetare, interdisciplinaritate şi etică

Al doilea volum al Manualului de psihologie clinică reunește o multitudine de teme clasice (de pildă, etapele intervenției clinice) și moderne (cum ar fi psihologia clinică socială), oferind publicului o imagine de ansamblu a disciplinei. Sunt trasate coordonatele generale pe care practicianul trebuie să le urmeze în aria activităților sale, de la modalitatea în care se realizează o intervenție și metodele folosite în cadrul cercetării la principiile etice cărora le este subordonată profesia. Sunt aduse în discuție, de asemenea, relația psihologiei clinice cu alte domenii (consiliere genetică, spiritualitate, mindfulness) și conceptul de psihologie a stilului de viață, fiind explicați factorii care ne influențează, printre altele, alegerile și comportamentul alimentar.

„O lucrare cu anvergură academică și profesională de top, acoperind comprehensiv, prin tematici diverse, reunite în două volume, domeniul psihologiei clinice. Pot să spun că volumele sunt și vor rămâne de referință în domeniu în țară pentru mult timp, astfel că nu trebuie să lipsească din bibliografia studenților, cadrelor didactice, cercetătorilor și practicienilor în domeniu.” (Daniel David)


Autori capitole

• Ştefan BONCU • Simona BUTNARU • Octav Sorin CANDEL • Ciprian CEOBANU • Irina CRUMPEI-TANASĂ • Mihai CURELARU • Versavia CURELARU • Ion DAFINOIU • Cătălin DÎRŢU • Georgeta DIAC • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin DÎRŢU • Ovidiu GAVRILOVICI • Roxana GHIAŢĂU • Alois GHERGUŢ • Adina KARNER-HUŢULEAC • Cornelia MĂIREAN • Andrei-LUCIAN MARIAN • Daniela MUNTELE HENDREŞ • Bogdan Constantin NECULAU • Oara PRUNDEANU • Liliana STAN • Maria Nicoleta TURLIUC • Ana-Maria ŢEPORDEI • Daniela Victoria ZAHARIA • Alexandra Simona ZANCU

2021

Abordarea psihologică a adopţiei şi asistenţei maternale

 

Implicarea psihologilor în procesul complex al adopției este o activitate de dată recentă, dovadă fiind numărul relativ mic de cercetări privind dezvoltarea unor instrumente specifice necesare evaluării clinice corecte și screeningului persoanelor sau familiilor care au luat decizia să adopte. Volumul de față caută să răspundă acestei carențe, sintetizînd informațiile existente și aducînd în discuție cercetări publicate la nivel național și internațional în acest domeniu, oferind astfel o resursă necesară celor din aparatul de adopție și asistență maternală din România. Cele 48 de capitole, structurate tematic, acoperă o paletă largă de subiecte, de la aspecte care țin de potrivirea practică dintre părintele adoptiv/familia adoptivă și copilul adoptat – respectiv dintre asistentul maternal și copilul luat în plasament – sau înlesnirea adaptării copilului în noua familie în funcție de vîrstă pînă la contexte legislative sau programe de intervenție psihologică postadopție. Mai mult, autorii analizează erori frecvente de parenting și cum pot fi ele evitate, mituri despre copiii adoptați și părinții adoptivi ori diverse soluții practice pentru adaptarea copiilor cu nevoi speciale adoptați sau luați în plasament. Cartea este de un real folos nu doar pentru cei interesați să adopte și care au nevoie de răspunsuri și informații suplimentare, ci și pentru specialiștii implicați în procesul de evaluare și pregătire a părinților adoptivi sau a asistenților maternali.


Autori capitole

• Mihaela BOZA • Octav-Sorin CANDEL • Irina CRUMPEI-TANASĂ • Ion DAFINOIU • Cătălin DÎRŢU • Loredana DIACONU-GHERASIM • Violeta ENEA • Ovidiu GAVRILOVICI • Adina KARNER-HUŢULEAC • Cornelia MĂIREAN • Octavian ONICI • Emilia PASCAL • Camelia SOPONARU • Ana-Maria ŢEPORDEI • Alexandra ZANCU

2017

Evaluarea psihologică. Manualul psihologului clinician

 

Înainte de a primi tratament, orice client trebuie să treacă printr-o etapă crucială – evaluarea psihologică. Pentru ca terapia să fie eficientă şi adecvată, este extrem de important ca evaluarea psihologică ce o precedă să fie efectuată în baza unor ipoteze clinice, multimodal şi corect. Volumul colectiv coordonat de Violeta Enea şi Ion Dafinoiu este primul manual în limba română care abordează procesul de evaluare psihologică într-o manieră didactică, pornind de la principii de bază şi continuînd cu metode de lucru, cazuri particulare şi analiza diverselor cadre în care aceasta poate fi pusă în practică.

Reunind cunoscuţi specialişti din mari centre universitare din ţară, Evaluarea psihologică se adresează în egală măsură studenţilor, psihologilor clinicieni şi cercetătorilor.

2016

Bulimia nervoasă: teorie, evaluare şi tratament

 

Tulburare de alimentatie declansata pe fond psihic, bulimia nervoasa afecteaza in prezent citeva zeci de milioane de persoane din toata lumea. Volumul analizeaza diversii factori declansatori ai bolii, de la cei genetici pina la cei psihologici sau socioculturali, modalitatile de diagnosticare si tipurile cele mai adecvate de tratament, selectate pe baza experientei psihoterapeutice a autorilor si a rezultatelor obtinute. Lucrarea se adreseaza atit psihologilor clinicieni, psihoterapeutilor si studentilor de la facultatile de psihologie si medicina, cit si persoanelor care sufera de bulimie.

2014

Psihologie socială clinică

 

Psihologia sociala si psihologia clinica sint domenii interconectate: pe de o parte, numeroase disfunctii psihologice sint generate in cadrul actiunilor sociale cotidiene, iar pe de alta parte, eficienta interventiilor terapeutice depinde in mare masura de cunoasterea dinamicilor psihosociale prezente in spatiul clinic. Propunind o abordare integrativa a conceptului de sanatate psihologica, volumul are ca principal obiectiv introducerea disciplinei psihologiei sociale clinice in Romania. Sint expuse pe larg problemele emotionale in viata cotidiana, cauzele comportamentului disfunctional, rolul dinamicilor interpersonale si de grup in adaptare si terapie, procesele de schimbare psihologica, dar si strategiile terapeutice in context social. Cele 41 de studii abordeaza cele mai noi teme prezente in literatura de specialitate, oferind studentilor de la facultatile de psihologie si specialistilor in domeniu fundamentele teoretice pentru demersurile terapeutice si pentru practicile clinice in general.

2012

Anorexia nervoasă: Teorie, evaluare şi tratament

 

Cu o incidenţă în continuă creştere în ultimele decenii, anorexia nervoasă este tulburarea mentală care prezintă cel mai ridicat risc de mortalitate în rândul adolescenţilor şi al cărei tratament se dovedeşte adesea extrem de dificil. Rezultat al experientei psihoterapeutice a autorilor, volumul este structurat asemenea abordarii terapeutice, in cadrul careia cunoasterea criteriilor de diagnostic si a aspectelor teoretice preceda evaluarea psihologica si tratamentul propriu-zis. Pentru a ilustra modul cum se instaleaza anorexia nervoasa, evolutia ei si efectele extrem de grave pe care le poate avea, sint prezentate istoriile unor persoane care au suferit sau sufera de aceasta tulburare. Anorexia nervoasa constituie astfel o importanta sursa de informatii pentru psihologii clinicieni si psihoterapeuti, pentru studenti si profesori, dar si pentru parinti si adolescenti.

2009

Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice

Ediţia a III-a

Actualizata in conformitate cu noua tematica pentru perfectionarea cadrelor didactice, editia a treia a Psihopedagogiei pentru examenele de definitivare si grade didactice contine douazeci si sapte de capitole ce trateaza subiecte precum calitatea in educatie, educatia in societatea moderna, perspectiva epistemologica asupra pedagogiei si curriculumului scolar, succesul si insuccesul scolar sau educatia pentru diversitate culturala. Fiecare capitol este conceput intr-o maniera interactiva si include teme si intrebari care evidentiaza aspectele esentiale ale problematicii abordate. Lucrarea este un suport indispensabil profesorilor atit in pregatirea pentru examenele de definitivare si grade didactice, cit si in elaborarea lectiilor, intocmirea unor materiale didactice sau a unor referate de specialitate.

2008

Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice

Ediţia a II-a revăzută şi adăugită

Actualizată în conformitate cu noua tematică pentru perfecţionarea cadrelor didactice, editia a doua a Psihopedagogiei pentru examenele de definitivare si grade didactice contine douazeci si cinci de capitole ce trateaza subiecte precum calitatea in educatie, educatia in societatea moderna, perspectiva epistemologica asupra pedagogiei si curriculumului scolar, succesul si insuccesul scolar sau educatia pentru diversitatea culturala. Fiecare capitol este conceput intr-o maniera interactiva si include teme si intrebari care evidentiaza aspectele esentiale ale problematicii abordate. Lucrarea este un suport indispensabil profesorilor atit in pregatirea pentru examenele de definitivare si grade didactice, cit si in pregatirea lectiilor, intocmirea unor materiale didactice sau a unor referate de specialitate.

2005

Psihoterapii scurte. Strategii, metode, tehnici

 

Terapia centrată pe persoană reprezintă o metodă eficientă de vindecare, pornind de la modul în care pacientul îşi percepe propriile disfuncţii psihice. Ion Dafinoiu şi Jeno-Laszlo Vargha exemplifică, prin numeroase studii de caz, terapiile scurte ce ţin de modelul cognitiv-comportamental, programarea neurolingvistică, terapia ericksoniană şi modelele eclectice. Autorii oferă o descriere clară şi precisă a secvenţelor implicate de intervenţia terapeutică, recurgând la prezentarea algoritmizantă a acestora şi anexându-le, uneori, scale de evaluare.

2003

Hipnoza clinică. Tehnici de inducţie. Strategii terapeutice

 

Legată de secole de diverse practici curative, hipnoza a generat, mai mult decât alte fenomene psihice sau medicale, o serie de credinţe, mituri, speranţe, devenind în multe cazuri „ultima salvare”. După o atentă analiză a istoriei hipnozei, autorii aşază pe baze ştiinţifice studiul sugestiei şi hipnozei, arătând limitele clare între care se pot desfăşura aceste metode terapeutice: cine şi cum poate fi hipnotizat, cu ce riscuri şi cu ce avantaje.

2002

Personalitatea. Metode calitative de abordare: Observaţia şi interviul

 

Cartea (suport pentru cursul de metode clinice) tratează un subiect de maxim interes pentru psihologi, psihoterapeuţi şi psihiatri: personalitatea. Aceasta asigură formarea profesională corespunzătoare psihologilor, pedagogilor şi psihoterapeuţilor, prin prezentarea în detaliu a două dintre cele mai utilizate metode clinice de analiză şi abordare a personalităţii: observaţia şi interviul. Informaţia teoretică este sintetizată şi dezvoltată de indicaţii practice. Conţinutul este structurat în baza principiului complementarităţii dintre abordarea experimentală, psihometrică, şi abordarea clinică, idiografică şi calitativă.

2000

Elemente de psihoterapie integrativă

 

Inclusă în lista de servicii decontate prin sistemul asigurărilor de sănătate, psihoterapia se adaugă în mod necesar actului medical, împreună cu care încearcă să realizeze cea mai profitabilă combinaţie terapeutică în beneficiul pacientului. Cartea se adresează psihologilor, medicilor, asistenţilor sociali, pedagogilor şi studenţilor de la Facultatea de Psihologie.

1999

Psihopedagogie pentru examene de definitivare şi grade didactice

 

Realizată în cadrul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, cu colaborarea unui grup de cadre didactice de la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Universităţii „Al.I. Cuza” Iaşi, lucrarea cuprinde un pachet de zece unităţi de curs, delimitate în consens cu programele de pregătire în vederea examenelor de definitivare şi grade didactice.