Violeta Enea

Conferenţiar universitar doctor

  • Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi
  • Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
  • Departamentul de Psihologie

Contact

  • Str. Toma Cozma, nr. 3, Iaşi, 700554
  • sala DME (Laboratorul de psihoterapie, mansarda est)
  • sala DME (catedra PPS)
  • violeta.enea@uaic.ro

Alte informaţii

Cărţi publicate

2021

Abordarea psihologică a adopţiei şi asistenţei maternale

 

Implicarea psihologilor în procesul complex al adopției este o activitate de dată recentă, dovadă fiind numărul relativ mic de cercetări privind dezvoltarea unor instrumente specifice necesare evaluării clinice corecte și screeningului persoanelor sau familiilor care au luat decizia să adopte. Volumul de față caută să răspundă acestei carențe, sintetizînd informațiile existente și aducînd în discuție cercetări publicate la nivel național și internațional în acest domeniu, oferind astfel o resursă necesară celor din aparatul de adopție și asistență maternală din România. Cele 48 de capitole, structurate tematic, acoperă o paletă largă de subiecte, de la aspecte care țin de potrivirea practică dintre părintele adoptiv/familia adoptivă și copilul adoptat – respectiv dintre asistentul maternal și copilul luat în plasament – sau înlesnirea adaptării copilului în noua familie în funcție de vîrstă pînă la contexte legislative sau programe de intervenție psihologică postadopție. Mai mult, autorii analizează erori frecvente de parenting și cum pot fi ele evitate, mituri despre copiii adoptați și părinții adoptivi ori diverse soluții practice pentru adaptarea copiilor cu nevoi speciale adoptați sau luați în plasament. Cartea este de un real folos nu doar pentru cei interesați să adopte și care au nevoie de răspunsuri și informații suplimentare, ci și pentru specialiștii implicați în procesul de evaluare și pregătire a părinților adoptivi sau a asistenților maternali.

2019

Intervenţii psihologice în şcoală. Manualul consilierului şcolar

 

Consilierea școlară este într-o continuă evoluție și transformare, iar consilierii școlari pot reprezenta o resursă importantă în educație. Doar prin aplicarea unui model de consiliere școlară bazat pe date și pe utilizarea unor programe de intervenție a căror eficiență a fost demonstrată prin cercetare se poate crește calitatea activității desfășurate de consilierii școlari. Din această perspectivă, volumul propune numeroase exemple de programe validate științific utilizate în întreaga lume și programe dezvoltate de specialiști autohtoni, care pot îmbunătăți activitatea la cabinetele de asistență psihopedagogică. Adresat tuturor celor implicați în procesul educațional românesc, acest volum demonstrează că asistența psihopedagogică din țara noastră ar putea ajunge la nivelul profesional din alte state care au investit cu adevărat în educație.

2017

Evaluarea psihologică. Manualul psihologului clinician

 

Înainte de a primi tratament, orice client trebuie să treacă printr-o etapă crucială – evaluarea psihologică. Pentru ca terapia să fie eficientă şi adecvată, este extrem de important ca evaluarea psihologică ce o precedă să fie efectuată în baza unor ipoteze clinice, multimodal şi corect. Volumul colectiv coordonat de Violeta Enea şi Ion Dafinoiu este primul manual în limba română care abordează procesul de evaluare psihologică într-o manieră didactică, pornind de la principii de bază şi continuînd cu metode de lucru, cazuri particulare şi analiza diverselor cadre în care aceasta poate fi pusă în practică.

Reunind cunoscuţi specialişti din mari centre universitare din ţară, Evaluarea psihologică se adresează în egală măsură studenţilor, psihologilor clinicieni şi cercetătorilor.

2017

Tulburările de comportament alimentar şi obezitatea la copii si adolescenţi

 

Obiectivul cartii este de a umple golurile de informatie din literatura de specialitate disponibila in limba romana prin abordarea terapeutica a tulburarilor de comportament alimentar la copii si adolescenti. Tratamentul acestor tulburari, in mod obisnuit, presupune mobilizarea unei intregi echipe de specialisti care poate include, in afara de psihologul clinician, un medic pediatru, un internist (eventual endocrinolog sau cardiolog), un psihiatru, un dietetician si diferiti terapeuti, in functie de caz. Volumul se adreseaza tuturor acestor categorii de specialisti interesati de perspectiva psihologica a acestor tulburari si, in egala masura, parintilor si studentilor la psihologie si medicina. Parintii vor avea ocazia de a intelege rolul activ pe care il au de indeplinit in lupta cu tulburarea de alimentatie, iar cartea le va pune la dispozitie recomandari privind caile de actiune adecvate pe care ar putea sa le urmeze in cazul fiecarei tulburari in parte.

2016

Educaţia timpurie

Probleme şi soluţii

Copilaria timpurie, intervalul de la nastere si pina la implinirea virstei de 6-7 ani, reprezinta cea mai importanta perioada din viata copiilor. Acum dezvoltarea lor este foarte rapida, iar deficientele de invatare si cele psihocomportamentale pot fi mai usor depistate si remediate. Plecind de la aceste premise, autorii prezinta principalele repere ale educatiei timpurii, mijloacele educative, provocarile actuale si posibile solutii, precum si aspecte legate de activitatea cadrelor didactice. Solutiile propuse au drept scop o dezvoltare intelectuala si sociala armonioasa a copiilor, obtinerea unor performante scolare superioare, scaderea ratei esecului scolar si a abandonului. Volumul pune la dispozitia studentilor de la facultatile de stiinte ale educatiei, psihologie sau asistenta sociala si practicienilor din aceste domenii rezultatele celor mai recente cercetari, precum si noi directii de analiza.


Autori capitole

• Simona BUTNARU • Ciprian CEOBANU • Carmen CREŢU • Irina CRUMPEI • Constantin CUCOŞ • Versavia CURELARU • Georgeta DIAC • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin DÎRŢU • Violeta ENEA • Ovidiu GAVRILOVICI • Roxana GHIAŢĂU • Cornelia MĂIREAN • Andrei MARIAN • Gianina MASSARI • Mariana MOMANU • Daniela MUNTELE • Cristina NEAMŢU • Octavian ONICI • Constantin PETROVICI • Nicoleta POPA • Nicoleta ROGOZ • Dorina SĂLĂVĂSTRU • Elena SEGHEDIN • Camelia SOPONARU • Liliana STAN • Ana-Maria ŢEPORDEI • Nicoleta TURLIUC

2016

Bulimia nervoasă: teorie, evaluare şi tratament

 

Tulburare de alimentatie declansata pe fond psihic, bulimia nervoasa afecteaza in prezent citeva zeci de milioane de persoane din toata lumea. Volumul analizeaza diversii factori declansatori ai bolii, de la cei genetici pina la cei psihologici sau socioculturali, modalitatile de diagnosticare si tipurile cele mai adecvate de tratament, selectate pe baza experientei psihoterapeutice a autorilor si a rezultatelor obtinute. Lucrarea se adreseaza atit psihologilor clinicieni, psihoterapeutilor si studentilor de la facultatile de psihologie si medicina, cit si persoanelor care sufera de bulimie.

2012

Anorexia nervoasă: Teorie, evaluare şi tratament

 

Cu o incidenţă în continuă creştere în ultimele decenii, anorexia nervoasă este tulburarea mentală care prezintă cel mai ridicat risc de mortalitate în rândul adolescenţilor şi al cărei tratament se dovedeşte adesea extrem de dificil. Rezultat al experientei psihoterapeutice a autorilor, volumul este structurat asemenea abordarii terapeutice, in cadrul careia cunoasterea criteriilor de diagnostic si a aspectelor teoretice preceda evaluarea psihologica si tratamentul propriu-zis. Pentru a ilustra modul cum se instaleaza anorexia nervoasa, evolutia ei si efectele extrem de grave pe care le poate avea, sint prezentate istoriile unor persoane care au suferit sau sufera de aceasta tulburare. Anorexia nervoasa constituie astfel o importanta sursa de informatii pentru psihologii clinicieni si psihoterapeuti, pentru studenti si profesori, dar si pentru parinti si adolescenti.