Florin Vasile Frumos

Conferenţiar universitar doctor

  • Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi
  • Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei
  • Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic

Contact

  • Str. Toma Cozma, nr. 3, Iaşi, 700554
  • sala D217a (Sediu DPPD, parter, aripa dreaptă)
  • 0232-20 1383 (sediu DPPD)
  • frumos@uaic.ro

Alte informaţii

Cărţi/capitole publicate

2023

Cogniţia epistemică

Fundamente şi implicaţii în educaţie

Cuvânt‑înainte de Constantin Cucoş

Salutar în contextul literaturii de specialitate din România din sfera psihologiei educației, volumul Cogniția epistemică cuprinde teorii, modele și practici ale acestui domeniu, descriind procesele prin care subiectul reflectează la natura, limitele și criteriile de judecare ale cunoașterii sale. Conținând informații importante în formarea multor categorii de profesioniști – specialiști în științe socioumane, profesori de literatură, matematică, istorie și științe, educatoare și învățători –, lucrarea prezintă scenarii de intervenție pe baza cărora pot fi construite strategii de predare a diferitelor teme, ținând cont de specificul epistemic al domeniilor de cunoaștere, dar și de epistemologiile personale ale elevilor și profesorilor. De asemenea, sprijină configurarea conținuturilor și sarcinilor didactice, descrie credințe și profiluri epistemice la elevi și studenți, explică prin ce mecanisme se pot schimba acestea și precizează rolul climatului epistemic din clasă. Nu în ultimul rând, publicul larg poate afla cum se nasc, evoluează și se modifică credințele despre cunoaștere, cum cultivăm virtuțile și contracarăm viciile epistemice, cum ne justificăm credințele ori pur și simplu cum producem cotidian sens.

2022

Manual de psihologie clinică

Volumul I. Teorie, practică şi specificitate

Proiect amplu, Manualul de psihologie clinică abordează domeniul dintr-o perspectivă contemporană, surprinzând transformările și evoluțiile sale. Acest prim volum descrie traseul pe care orice aspirant trebuie să-l parcurgă pentru a deveni psiholog clinician: pe de o parte, se subliniază importanța adaptării practicianului la nevoile în continuă schimbare ale oamenilor și, pe de altă parte, este explicat demersul din spatele alegerii intervențiilor și aplicării acestora. Cele cinci părți acoperă teme variate, precum competențele interculturale ale psihologului clinician, clasificarea tulburărilor, rolul interviului clinic în evaluarea psihologică și efectul perioadei pandemice asupra stării de sănătate mintală a indivizilor.

„O lucrare cu anvergură academică și profesională de top, acoperind comprehensiv, prin tematici diverse, reunite în două volume, domeniul psihologiei clinice. Pot să spun că volumele sunt și vor rămâne de referință în domeniu în țară pentru mult timp, astfel că nu trebuie să lipsească din bibliografia studenților, cadrelor didactice, cercetătorilor și practicienilor în domeniu.” (Daniel David)


Autori capitole

• Roxana APOSTOLACHE • Mihaela BOZA • Ticu CONSTANTIN • Carmen Mihaela CREŢU • Oana DĂNILĂ • Georgeta DIAC • Violeta ENEA • Florin-Vasile FRUMOS • Octavian ONICI • Emilia PASCAL • Nicoleta Laura POPA • Mihail-Radu ROBOTĂ • Camelia SOPONARU • Simona Alexandra ZANCU

2021

Formarea pentru cariera didactică

Demersuri teoretice şi empirice

Lucrarea abordează următoarele teme: perspective psihologice ale formării profesorilor, dezvoltarea personală și dezvoltarea profesională a profesorilor; metodologia instruirii; aspecte etice ale profesiei didactice; personalitatea studentului viitor profesor; atitudini, emoții, sentimente în profesia didactică.

«Problematica formării corpului profesoral este intrinsec legată de avansul și reformarea educației, la nivel de proiecție instituțională și de derulare procesuală. Nu putem să vorbim despre calitate în educație dacă nu-i punem în discuție pe cei care o realizează, o produc, o dirijează.
În acest sens, volumul de față are drept obiectiv descifrarea câtorva dimensiuni și piste, prezente sau dezirabile, ale formării pentru cariera didactică. Realizată de către membri ai departamentelor de pregătire a profesorilor, cu experiență relevantă și recunoscută în acest domeniu, lucrarea oferă o panoplie de direcții polimorfe ca perspective teoretice, empirice, strategice, previzionale, dar unite prin „obiectul” de interogație: formarea inițială și continuă a profesorului.
Prezentul volum reprezintă o radiografiere de etapă a statutului profesoral, cu speranța de a prefigura unul mai bun, mai înalt, mai profesionist, pe care ni-l dorim cu toții în educația românească.»

Constantin Cucoș


Autori capitole

• Carmen CREŢU

2019

Cum gândim în viaţa de zi cu zi

 

De ce există o specificitate a demersurilor cognitive cotidiene în raport, de pildă, cu cele din știință? Pentru că, în multe cazuri, indivizii ignoră legile elementare ale logicii, mînați de dorințe și emoții. Oamenii ajung uneori să creadă lucruri absurde, să-și construiască facil convingeri eronate, să-și schimbe fără motiv opinii întemeiate, să ia decizii hilare. În fiecare capitol, autorii caută să explice de ce gîndirea „omului de pe stradă” este automată, stereotipică, emoțională, instinctivă și numai rareori analitică, logică și așezată.

Prin această explorare a unora dintre cele mai subtile și mai spectaculoase mecanisme psihice, cititorul are prilejul să se familiarizeze cu teme captivante din psihologia socială a ultimelor decenii.


Autori capitole

• Ştefan BONCU • Mihaela BOZA • Octav-Sorin CANDEL • Laura CIOCHINĂ-CARASEVICI • Ciprian CEOBANU • Irina CRUMPEI-TANASĂ • Oana DĂNILĂ • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin-Mircea DÎRŢU • Violeta ENEA • Florin FRUMOS • Andrei HOLMAN • Adina KARNER HUŢULEAC • Adrian-Vicenţiu LABĂR • Andrei-Lucian MARIAN • Cornelia MĂIREAN • Daniela MUNTELE HENDREŞ • Dorin NASTAS • Emilia PASCAL • Nicoleta Laura POPA • Simona POPUŞOI • Mihail-Radu ROBOTĂ • Camelia SOPONARU • Maria Nicoleta TURLIUC • Ana-Maria ŢEPORDEI • Daniela Victoria ZAHARIA

2009

Deficienţele senzoriale, fizice şi psihocomportamentale

Aspecte psihopedagogice

Lucrarea ofera o introducere sistematica in problemele copiilor cu CES, avand in vedere patru deficiente: de auz, de vaz, de motricitate/psihomotricitate si de comportament. Deficientele amintite sunt abordate descriptiv, din perspectiva fiziologica si psihologica, dar si normativ, din perspectiva pedagogica, a interventiilor educative. In elaborarea cartii autorul a valorificat formarea academica initiala (este absolvent al specializarii Psihopedagogie Speciala din cadrul Facultatii de Psihologie si Stiinte ale Educatiei de la Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iasi) si de experienta practica directa acumulata in primii ani de activitate profesionala.
Cartea se doreste a fi un manual, un ghid care sa vina in sprijinul:
– studentilor de la sectiile de psihopedagogie speciala din universitati;
– parintilor care au copii cu deficientele prezentate;
– cadrelor didactice care lucreaza cu copii cu deficiente;
– profesorilor de alte specializari care lucreaza in scolile speciale care educa copii cu astfel de deficiente.

2009

Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice

Ediţia a III-a

Actualizata in conformitate cu noua tematica pentru perfectionarea cadrelor didactice, editia a treia a Psihopedagogiei pentru examenele de definitivare si grade didactice contine douazeci si sapte de capitole ce trateaza subiecte precum calitatea in educatie, educatia in societatea moderna, perspectiva epistemologica asupra pedagogiei si curriculumului scolar, succesul si insuccesul scolar sau educatia pentru diversitate culturala. Fiecare capitol este conceput intr-o maniera interactiva si include teme si intrebari care evidentiaza aspectele esentiale ale problematicii abordate. Lucrarea este un suport indispensabil profesorilor atit in pregatirea pentru examenele de definitivare si grade didactice, cit si in elaborarea lectiilor, intocmirea unor materiale didactice sau a unor referate de specialitate.

2008

Didactica

Fundamente şi dezvoltări cognitiviste

„Cercetarile recente din domeniul stiintelor cognitive, in special din psihologia cognitiva, creeaza premisele unor restructurari semnificative ale conceptiilor pedagogice privind modul in care se produce invatarea. Lucrarea ofera o analiza din perspectiva cognitivista a didacticii generale, abordind teoriile invatarii vehiculate de literatura psihologica si pedagogica. Prezentarea acestora in maniera istorica si comparativa, sintetizarea paradigmelor educative pe care le genereaza contribuie la conturarea cadrului de dezvoltare teoretica a noii didactici de factura cognitivista. Profesorii vor gasi in volum indrumari atit de ordin stiintific, vizind cu precadere teoriile invatarii, cit si de ordin metodic.” Constantin Cucoş

2008

Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice

Ediţia a II-a revăzută şi adăugită

Actualizată în conformitate cu noua tematică pentru perfecţionarea cadrelor didactice, editia a doua a Psihopedagogiei pentru examenele de definitivare si grade didactice contine douazeci si cinci de capitole ce trateaza subiecte precum calitatea in educatie, educatia in societatea moderna, perspectiva epistemologica asupra pedagogiei si curriculumului scolar, succesul si insuccesul scolar sau educatia pentru diversitatea culturala. Fiecare capitol este conceput intr-o maniera interactiva si include teme si intrebari care evidentiaza aspectele esentiale ale problematicii abordate. Lucrarea este un suport indispensabil profesorilor atit in pregatirea pentru examenele de definitivare si grade didactice, cit si in pregatirea lectiilor, intocmirea unor materiale didactice sau a unor referate de specialitate.

2004

Învăţământ deschis la distanţă. Ghid pentru tutori

 

Volumul elaborat de membrii Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic se adresează tutorilor IDD şi studenţilor de la masterat.