Cărţi publicate de Daniela Muntele

Pagină personală

2022

Manual de psihologie clinică

Volumul II. Intervenţie, cercetare, interdisciplinaritate şi etică

Al doilea volum al Manualului de psihologie clinică reunește o multitudine de teme clasice (de pildă, etapele intervenției clinice) și moderne (cum ar fi psihologia clinică socială), oferind publicului o imagine de ansamblu a disciplinei. Sunt trasate coordonatele generale pe care practicianul trebuie să le urmeze în aria activităților sale, de la modalitatea în care se realizează o intervenție și metodele folosite în cadrul cercetării la principiile etice cărora le este subordonată profesia. Sunt aduse în discuție, de asemenea, relația psihologiei clinice cu alte domenii (consiliere genetică, spiritualitate, mindfulness) și conceptul de psihologie a stilului de viață, fiind explicați factorii care ne influențează, printre altele, alegerile și comportamentul alimentar.

„O lucrare cu anvergură academică și profesională de top, acoperind comprehensiv, prin tematici diverse, reunite în două volume, domeniul psihologiei clinice. Pot să spun că volumele sunt și vor rămâne de referință în domeniu în țară pentru mult timp, astfel că nu trebuie să lipsească din bibliografia studenților, cadrelor didactice, cercetătorilor și practicienilor în domeniu.” (Daniel David)


Autori capitole

• Ştefan BONCU • Simona BUTNARU • Octav Sorin CANDEL • Ciprian CEOBANU • Irina CRUMPEI-TANASĂ • Mihai CURELARU • Versavia CURELARU • Ion DAFINOIU • Cătălin DÎRŢU • Georgeta DIAC • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin DÎRŢU • Ovidiu GAVRILOVICI • Roxana GHIAŢĂU • Alois GHERGUŢ • Adina KARNER-HUŢULEAC • Cornelia MĂIREAN • Andrei-LUCIAN MARIAN • Daniela MUNTELE HENDREŞ • Bogdan Constantin NECULAU • Oara PRUNDEANU • Liliana STAN • Maria Nicoleta TURLIUC • Ana-Maria ŢEPORDEI • Daniela Victoria ZAHARIA • Alexandra Simona ZANCU

2019

Cum gândim în viaţa de zi cu zi

 

De ce există o specificitate a demersurilor cognitive cotidiene în raport, de pildă, cu cele din știință? Pentru că, în multe cazuri, indivizii ignoră legile elementare ale logicii, mînați de dorințe și emoții. Oamenii ajung uneori să creadă lucruri absurde, să-și construiască facil convingeri eronate, să-și schimbe fără motiv opinii întemeiate, să ia decizii hilare. În fiecare capitol, autorii caută să explice de ce gîndirea „omului de pe stradă” este automată, stereotipică, emoțională, instinctivă și numai rareori analitică, logică și așezată.

Prin această explorare a unora dintre cele mai subtile și mai spectaculoase mecanisme psihice, cititorul are prilejul să se familiarizeze cu teme captivante din psihologia socială a ultimelor decenii.


Autori capitole

• Ştefan BONCU • Mihaela BOZA • Octav-Sorin CANDEL • Laura CIOCHINĂ-CARASEVICI • Ciprian CEOBANU • Irina CRUMPEI-TANASĂ • Oana DĂNILĂ • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin-Mircea DÎRŢU • Violeta ENEA • Florin FRUMOS • Andrei HOLMAN • Adina KARNER HUŢULEAC • Adrian-Vicenţiu LABĂR • Andrei-Lucian MARIAN • Cornelia MĂIREAN • Daniela MUNTELE HENDREŞ • Dorin NASTAS • Emilia PASCAL • Nicoleta Laura POPA • Simona POPUŞOI • Mihail-Radu ROBOTĂ • Camelia SOPONARU • Maria Nicoleta TURLIUC • Ana-Maria ŢEPORDEI • Daniela Victoria ZAHARIA

2016

Educaţia timpurie

Probleme şi soluţii

Copilaria timpurie, intervalul de la nastere si pina la implinirea virstei de 6-7 ani, reprezinta cea mai importanta perioada din viata copiilor. Acum dezvoltarea lor este foarte rapida, iar deficientele de invatare si cele psihocomportamentale pot fi mai usor depistate si remediate. Plecind de la aceste premise, autorii prezinta principalele repere ale educatiei timpurii, mijloacele educative, provocarile actuale si posibile solutii, precum si aspecte legate de activitatea cadrelor didactice. Solutiile propuse au drept scop o dezvoltare intelectuala si sociala armonioasa a copiilor, obtinerea unor performante scolare superioare, scaderea ratei esecului scolar si a abandonului. Volumul pune la dispozitia studentilor de la facultatile de stiinte ale educatiei, psihologie sau asistenta sociala si practicienilor din aceste domenii rezultatele celor mai recente cercetari, precum si noi directii de analiza.


Autori capitole

• Simona BUTNARU • Ciprian CEOBANU • Carmen - Mihaela CREŢU • Irina CRUMPEI • Constantin CUCOŞ • Versavia CURELARU • Georgeta DIAC • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin DÎRŢU • Violeta ENEA • Ovidiu GAVRILOVICI • Roxana GHIAŢĂU • Cornelia MĂIREAN • Andrei MARIAN • Gianina MASSARI • Mariana MOMANU • Daniela MUNTELE • Cristina NEAMŢU • Octavian ONICI • Constantin PETROVICI • Nicoleta POPA • Nicoleta ROGOZ • Dorina SĂLĂVĂSTRU • Elena SEGHEDIN • Camelia SOPONARU • Liliana STAN • Ana-Maria ŢEPORDEI • Maria Nicoleta TURLIUC

2016

Optimizarea comportamentului uman în sănătate şi în boală

 

Psihologia sănătăţii sporeşte înţelegerea relaţiei minte-corp şi are drept obiective centrale promovarea stării de sănătate şi prevenirea bolilor, cu ajutorul mijloacelor psihologice. Ea investighează şi stresul perceput de om dar ş comportamentele lui, fie favorabile, fie dăunătoare sănătăţii. Cititorul va găsi în această lucrare teme relevante pentru descifrarea legăturii stresului cu sănătatea şi, mai important, va progresa în înţelegerea faptului că această legătură are puternici intermediari la nivelul gândurilor, atitudinilor, convingerilor profunde, dar şi la nivelul relaţiilor cu ceilalţi. Dificultatea incontestabilă, sugerată oricui de noţiunea de stres, este mai ales o provocare la identificarea resurselor, iar temele de psihologie a sănătăţii din acest volum pot sprijini căutarea şi identificarea de instrumente psihologice pentru consolidarea bunei stări a celui sănătos, dar şi a celui afectat deja de o condiţie medicală cronică, sau afectat existenţial de experienţe dificile personale, familiale, profesionale.

2009

Ghid pentru lucrări practice şi seminarii la disciplina "Introducere în psihoterapie"

 

Ideal ar fi ca la finalul parcurgerii acestei materii, studentii sa ramana cu informatii adecvate cantitativ si calitativ despre principalele sisteme conceptuale psihoterapeutice si despre practicile derivate. Daca acest deziderat nu se atinge, atunci este obligatoriu ca studentii nostri sa plece macar cu un bagaj de informatii corecte, despre un numar de elemente stiintifice si tehnologice ale domeniului, mai ales unele, care, fie par prea facile la nivelul simtului comun (a se vedea excesele mediatice in directia gandirii pozitive care arunca in derizoriu proceduri stiintifice valoroase), fie par din cale-afara de misterioase, ceea ce induce o teama nejustificata, cum se intampla in cazul tehnicilor de inductia transei hipnotice sau a tehnicilor de relaxare. […] Lucrarea d-nei lector univ. dr. Daniela Muntele Hendres invita studentii la un efort salutar de clarificare si de invatare a temelor abordate. […] Autoarea dovedeste o buna capacitate de a ilustra, intr-o maniera accesibila, aspectele conceptuale si iscusinta in planificarea secventelor actionale care ajuta studentul sa debuteze in intelegerea practicii psihoterapeutice.

2009

Starea subiectivă de bine

Consolidarea ei prin acţiuni psihologice

Prefaţă de Adrian Neculau.

În lucrarea de faţă se analizează valoarea transformărilor voluntare din viaţa psihică a omului, din perspectiva efectului acestor transformări asupra fericirii lui. Autoarea s-a focalizat asupra stării subiective de bine, întrucât este un indiciu pozitiv al existenţei umane şi unul esenţial al sănătăţii. Sănătatea mentală nu mai poate fi concepută în absenţa stării de bine, întrucât singură, lipsa afecţiunilor nu conduce decât la o sănătate incompletă. Starea de bine este determinată, alături de comportamentele noastre şi de convingerile despre evenimente exterioare sau despre propria persoană. Pe lângă verificarea intervenţiilor prin care sunt facilitate modificări cognitiv-comportamentale favorabile sănătăţii mentale, cercetarea probează şi valoarea autocunoaşterii în sporirea eficienţei acelor modificări.

Pagină personală