
Didactica domeniului Limbă şi comunicare
Învăţământ preşcolar
- 2023
- Polirom
- 978-973-46-9290-3
Fiecare educator își configurează o anumită abordare în provocatoarea întâlnire cu mintea și sufletul copiilor, fixându-și anumite repere pentru a personaliza și a contextualiza demersul instructiv-educativ. Structurată pornind de la ultimul curriculum din învățământul preșcolar (Curriculumul pentru educația timpurie, 2019), lucrarea Angelicăi Hobjilă vine în sprijinul actualilor și viitorilor educatori sau profesori pentru învățământul preșcolar, inclusiv al celor care se pregătesc pentru susținerea examenelor de definitivare în învățământ sau de obținere a gradelor didactice. Volumul conține toate elementele necesare abordării conținuturilor subordonate domeniului experiențial Limbă și comunicare în grădiniță, de la finalități și proiectare la metode și materiale didactice specifice, forme de organizare a activităților didactice sau coordonate ale evaluării în preșcolaritate. Perspectiva teoretică de ansamblu e însoțită de numeroase exemple de aplicare la grupă, de la modele de proiecte didactice la metode/instrumente de evaluare, sarcini didactice și situații de învățare.

Limbă şi comunicare – perspective didactice. Aplicaţii pentru învăţământul primar
- 2017
- Ed. Universităţii "Al. I. Cuza" din Iaşi
- 978-606-714-295-2
Lucrarea se doreşte a fi un ghid în planul didacticii Limbii şi comunicării – în accepţiunea clasică, al didacticii limbii şi literaturii române. Un ghid atât pentru cei care, în cadrul formării lor iniţiale (de exemplu, dar nu exclusiv, prin specializarea „Pedagogia Învăţămân-tului Primar şi Preşcolar”, existentă la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei), îşi fundamentează teoretic şi aplicativ acest domeniu de pregătire, cât şi pentru cei care, în demersul continuu şi actualizat – în mod necesar – al dezvoltării lor profesionale, caută nuanţări, provocări, premise pentru noi experienţe în activităţile cu elevii.
Contextul vizat este unul particular; este vorba, la nivelul conţinutului ştiinţific, despre domeniul/ aria curriculară Limbă şi comunicare, disciplina Comunicare în limba română/ Limba şi literatura română, iar la nivelul ciclurilor şcolarităţii – despre ciclul primar. O propunere, aşadar, de delimitări mai vechi (clasice/ clasicizate) şi mai noi (alternative la/ pentru cele anterioare) în universul didacticii abordării limbii şi comunicării (literare şi nonliterare) în învăţământul primar.
Plecând de la premisa că ideile generează idei, că împărtăşirea exemplelor/ experienţelor stimulează găsirea de (noi) soluţii la probleme mai vechi sau mai noi, lucrarea de faţă propune un parcurs jalonat de datum-uri, însă deschis provocărilor pe care le implică abordarea acestora în învăţământul primar.

Creativitatea
Perspective psiho-pedagogice, vol. II
- Marinela RUSU (coord.)
- 2016
- Ars Longa
- 978-973-148-232-3
Volumul este realizat prin contribuţia unor autori, printre care şi prof. univ. dr. Liliana STAN (capitolul „Amenajarea spaţiilor educative pentru copiii mici – provocare pentru creativitatea profesorului„), conf. univ. dr. Angelica HOBJILĂ (capitolul „Relaţia creativitate – sincretismul artelor în procesul educativ”), lect. univ. dr. Nicoleta ROGOZ (capitolul „Practici curriculare pentru dezvoltarea creativității la preșcolari și la școlarii din învățământul primar„),
• Angelica HOBJILĂ • Nicoleta ROGOZ • Liliana STAN • Carmen - Mihaela CREŢU
|
Titlu: Comunicare, discurs, teatru. Delimitări teoretice şi deschideri aplicative Descriere: Delimitările teoretice – prezentate prin raportare la literatura de specialitate aferentă domeniilor pe care le implică un astfel de parcurs – reflectă cu precădere valorile date, în general, respectiv contextualizat, conceptelor operaţionale implicate de componentele cărţii (comunicare, discurs, teatru), prefaţând astfel exemplificări reperabile la nivelul comunicării interpersonale şi la cel al comunicării şcolarilor mici/ cu şcolarii mici (desigur, aceasta reprezintă o particularizare posibilă, din multe altele subsumate comunicării didactice/ educaţionale sau comunicării între/ cu persoane aparţinând unor categorii de vârstă diferite, plasate în diverse tipuri de relaţii, în care îşi asumă anumite roluri etc.). DIN CUPRINS:Comunicare – discurs – teatru: coordonate teoretice şi aplicative; Tehnici discursive valorificabile în comunicare; Tehnici teatrale valorificabile în comunicare |
|
Titlu: Limba română. Repere teoretice şi aplicaţii Descriere: Cuprins: I. Nivelul fonetic/ fonologic al limbii române. Repere teoretice. Aplicaţii. II. Nivelul lexical-semantic al limbii române. Repere teoretice. Aplicaţii. III. Nivelul morfologic al limbii române. Repere teoretice. Aplicaţii. IV. Nivelul sintactic al limbii române. Repere teoretice. Aplicaţii. V. Nivelul stilistic al limbii române. Repere teoretice. Aplicaţii. VI. Teste de Limba română |
|
Titlu: Elemente de didactică a activităţilor de educare a limbajului (etapa preşcolarităţii) Descriere: DIN CUPRINS: Perspective asupra comunicării; Etapa preşcolarităţii – premise psihopedagogice; Didactica activităţilor de educare a limbajului – concepte operaţionale, direcţii de abordare; Conţinuturi valorificate în activităţile de educare a limbajului în învăţământul preşcolar; Metode şi procedee valorificabile în activităţile de educare a limbajului în ciclul preşcolar, Activitatea – nucleu al demersului instructiv-educativ în ciclul preprimar, Coordonate ale unei didactici a comunicării; Ipostaze ale unei didactici a literaturii în etapa preşcolarităţii; Didactica textului nonliterar; Coordonate ale evaluării în activităţile de educare a limbajului preşcolarilor |
|
Titlu: Elemente de didactică a limbii şi literaturii române pentru ciclul primar Descriere: |
|
Titlu: Teste de limba şi literatura română pentru gimnaziu, în vederea pregătirii pentru Testarea Naţională Descriere: DIN CUPRINS: Teste de limba şi literatura română; Repere teoretice – Elemente de teorie literară (Figuri de stil, Elemente de prozodie, Genuri literare, Specii literare, Caracterizarea unui personaj), Texte funcţionale (Scrisoarea, Cererea, Invitaţia, Telegrama) |
|
Titlu: Microsistemul deicticelor în limba română vorbită neliterară actuală Descriere: |