Cărţi publicate de Cornelia Măirean

Pagină personală

2022

Dizabilitatea

O abordare transdisciplinară

Cartea abordează dizabilitatea din puncte de vedere diferite şi variate, cu scopul de a contura o viziune cât mai clară şi mai comprehensivă asupra acesteia. Explorarea modului în care dizabilitatea este reprezentată la nivel educaţional medical, societal, juridic, în mass-media şi în alte domenii conexe, dar şi mecanismele psiho-socio-culturale care determină atitudinile şi percepţia asupra dizabilitate sunt teme fundamentale şi subiecte esenţiale pentru politici educaţionale şi sociale incluzive eficiente. Astfel, volumul de faţă – o premieră pe piaţa editorială din România ca abordare şi conţinut – este util şi necesar profesorilor şi studenţilor din domeniul socio-uman (şi nu numai), cadrelor didactice preuniversitare şi universitare, dar şi părinţilor şi tinerilor, având în vedere tematica conţinuturile abordate.


Autori capitole

• Oana Dănilă • Alois Gherguț • Alexandra Maftei • Cornelia Măirean • Tina Vrabie

2022

Manual de psihologie clinică

Volumul II. Intervenţie, cercetare, interdisciplinaritate şi etică

Al doilea volum al Manualului de psihologie clinică reunește o multitudine de teme clasice (de pildă, etapele intervenției clinice) și moderne (cum ar fi psihologia clinică socială), oferind publicului o imagine de ansamblu a disciplinei. Sunt trasate coordonatele generale pe care practicianul trebuie să le urmeze în aria activităților sale, de la modalitatea în care se realizează o intervenție și metodele folosite în cadrul cercetării la principiile etice cărora le este subordonată profesia. Sunt aduse în discuție, de asemenea, relația psihologiei clinice cu alte domenii (consiliere genetică, spiritualitate, mindfulness) și conceptul de psihologie a stilului de viață, fiind explicați factorii care ne influențează, printre altele, alegerile și comportamentul alimentar.

„O lucrare cu anvergură academică și profesională de top, acoperind comprehensiv, prin tematici diverse, reunite în două volume, domeniul psihologiei clinice. Pot să spun că volumele sunt și vor rămâne de referință în domeniu în țară pentru mult timp, astfel că nu trebuie să lipsească din bibliografia studenților, cadrelor didactice, cercetătorilor și practicienilor în domeniu.” (Daniel David)


Autori capitole

• Ştefan BONCU • Simona BUTNARU • Octav Sorin CANDEL • Ciprian CEOBANU • Irina CRUMPEI-TANASĂ • Mihai CURELARU • Versavia CURELARU • Ion DAFINOIU • Cătălin DÎRŢU • Georgeta DIAC • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin DÎRŢU • Ovidiu GAVRILOVICI • Roxana GHIAŢĂU • Alois GHERGUŢ • Adina KARNER-HUŢULEAC • Cornelia MĂIREAN • Andrei-LUCIAN MARIAN • Daniela MUNTELE HENDREŞ • Bogdan Constantin NECULAU • Oara PRUNDEANU • Liliana STAN • Maria Nicoleta TURLIUC • Ana-Maria ŢEPORDEI • Daniela Victoria ZAHARIA • Alexandra Simona ZANCU

2022

Metode cantitative de cercetare

Designuri şi aplicaţiii în ştiinţele sociale

Volumul de fata abordeaza toate aspectele cercetarii stiintifice in psihologie, de la alegerea problemei de cercetare si stabilirea ipotezelor la stabilirea designului, colectarea datelor, interpretarea acestora si explicarea in detaliu a modalitatii corecte prin care cercetatorii pot disemina rezultatele in comunitatea stiintifica si catre publicul larg.

Cele 32 de capitole, structurate in sapte parti, prezinta si analizeaza toate aceste etape, fiind un ghid complet pentru realizarea studiilor empirice cantitative. Cartea le este utila atat cercetatorilor, cat si studentilor din domeniile psihologie, stiintele educatiei, sociologie si asistenta sociala, masteranzilor, doctoranzilor sau profesorilor in proces de formare continua.


Autori capitole

• Octav Sorin CANDEL • Mihai Curelaru • Loredana DIACONU-GHERASIM • Violeta ENEA • Andrei HOLMAN • Andrei-Vicenţiu LABĂR • Alexandra MAFTEI • Cornelia MĂIREAN • Nicoleta-Laura POPA • Simona POPUŞOI • Mihail-Radu ROBOTĂ • Alexandra ZANCU

2022

Educaţia digitală

Ediţia a II-a revăzută şi adăugită

Îmbogățită cu șase noi capitole, cea de-a doua ediție a Educației digitale aduce în discuție evoluțiile în practica educațională generate de răspândirea tehnologiei în majoritatea domeniilor vieții, dar și suita de transformări prin care a trecut aceasta în contextul crizei provocate de pandemia de COVID-19.

Studiile reunite în cartea de față converg spre ideea că în societatea zilelor noastre învățarea trebuie să țină cont de provocările mediului digital și să adopte o nouă perspectivă asupra conținuturilor, urmărind flexibilizarea educației prin integrarea oportunităților date de noile tehnologii de informare și comunicare. Pornind de la propriile experiențe, de la repere teoretice, precum și de la rezultatele unor cercetări desfășurate la nivel național și în alte țări, autorii creionează posibile soluții privind formarea elevilor, studenților și cadrelor didactice cu ajutorul tehnologiilor digitale. Volumul oferă un plus de informație pentru identificarea unor modalități de adaptare la viitor și de abordare a provocărilor cu care se confruntă sistemele de învățământ.


Autori capitole

• Roxana APOSTOLACHE • Ciprian CEOBANU • Constantin CUCOŞ • Versavia CURELARU • Georgeta DIAC • Alois GHERGUŢ • Ana-Nicoleta GRIGORE • Andrei-Lucian MARIAN • Cornelia MĂIREAN • Mariana MOMANU • Dorina SĂLĂVĂSTRU

2021

Abordarea psihologică a adopţiei şi asistenţei maternale

 

Implicarea psihologilor în procesul complex al adopției este o activitate de dată recentă, dovadă fiind numărul relativ mic de cercetări privind dezvoltarea unor instrumente specifice necesare evaluării clinice corecte și screeningului persoanelor sau familiilor care au luat decizia să adopte. Volumul de față caută să răspundă acestei carențe, sintetizînd informațiile existente și aducînd în discuție cercetări publicate la nivel național și internațional în acest domeniu, oferind astfel o resursă necesară celor din aparatul de adopție și asistență maternală din România. Cele 48 de capitole, structurate tematic, acoperă o paletă largă de subiecte, de la aspecte care țin de potrivirea practică dintre părintele adoptiv/familia adoptivă și copilul adoptat – respectiv dintre asistentul maternal și copilul luat în plasament – sau înlesnirea adaptării copilului în noua familie în funcție de vîrstă pînă la contexte legislative sau programe de intervenție psihologică postadopție. Mai mult, autorii analizează erori frecvente de parenting și cum pot fi ele evitate, mituri despre copiii adoptați și părinții adoptivi ori diverse soluții practice pentru adaptarea copiilor cu nevoi speciale adoptați sau luați în plasament. Cartea este de un real folos nu doar pentru cei interesați să adopte și care au nevoie de răspunsuri și informații suplimentare, ci și pentru specialiștii implicați în procesul de evaluare și pregătire a părinților adoptivi sau a asistenților maternali.


Autori capitole

• Mihaela BOZA • Octav-Sorin CANDEL • Irina CRUMPEI-TANASĂ • Ion DAFINOIU • Cătălin DÎRŢU • Loredana DIACONU-GHERASIM • Violeta ENEA • Ovidiu GAVRILOVICI • Adina KARNER-HUŢULEAC • Cornelia MĂIREAN • Octavian ONICI • Emilia PASCAL • Camelia SOPONARU • Ana-Maria ŢEPORDEI • Alexandra ZANCU

2019

Cum gândim în viaţa de zi cu zi

 

De ce există o specificitate a demersurilor cognitive cotidiene în raport, de pildă, cu cele din știință? Pentru că, în multe cazuri, indivizii ignoră legile elementare ale logicii, mînați de dorințe și emoții. Oamenii ajung uneori să creadă lucruri absurde, să-și construiască facil convingeri eronate, să-și schimbe fără motiv opinii întemeiate, să ia decizii hilare. În fiecare capitol, autorii caută să explice de ce gîndirea „omului de pe stradă” este automată, stereotipică, emoțională, instinctivă și numai rareori analitică, logică și așezată.

Prin această explorare a unora dintre cele mai subtile și mai spectaculoase mecanisme psihice, cititorul are prilejul să se familiarizeze cu teme captivante din psihologia socială a ultimelor decenii.


Autori capitole

• Ştefan BONCU • Mihaela BOZA • Octav-Sorin CANDEL • Laura CIOCHINĂ-CARASEVICI • Ciprian CEOBANU • Irina CRUMPEI-TANASĂ • Oana DĂNILĂ • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin-Mircea DÎRŢU • Violeta ENEA • Florin FRUMOS • Andrei HOLMAN • Adina KARNER HUŢULEAC • Adrian-Vicenţiu LABĂR • Andrei-Lucian MARIAN • Cornelia MĂIREAN • Daniela MUNTELE HENDREŞ • Dorin NASTAS • Emilia PASCAL • Nicoleta Laura POPA • Simona POPUŞOI • Mihail-Radu ROBOTĂ • Camelia SOPONARU • Maria Nicoleta TURLIUC • Ana-Maria ŢEPORDEI • Daniela Victoria ZAHARIA

2017

Stres posttraumatic și dezvoltare personală posttraumatică

 

Trauma reprezinta un eveniment de viata care implica moartea, amenintarea cu moartea si/sau injurii serioase la adresa integritatii fizice sau psihice. Atunci cand o persoana traieste un eveniment traumatic, ea se confrunta cu o realitate care contrazice perspectiva prin care lumea este privita ca un loc sigur. Trauma produce schimbari ale identitatii de sine, ale spiritualitatii, ale perspectivei asupra lumii, ca rezultat al modificarilor schemelor cognitive asociate cu increderea, intimitatea, siguranta, puterea si controlul. Consecinta cea mai severa, din punct de vedere psihologic, a expunerii la traume consta in aparitia tulburarii de stres posttraumatic, caracterizata prin manifestari intruzive, simptome de evitare, hiperactivism, perturbari ale schemelor cognitive si ale dispozitiei. De asemenea, studiile documenteaza existenta fenomenului de dezvoltare personala posttraumatica, caracterizat prin faptul ca persoanele expuse traumelor pot raporta anumite beneficii sau schimbari pozitive, ca urmare a experientei lor. Lucrarea prezenta isi propune sa prezinte implicatiile traumelor, atat cele nefaste (stresul posttraumatic), cat si cele de natura pozitiva (dezvoltare personala posttraumatica), rezumand date teoretice si empirice recente si relevante pentru domeniul traumatologiei.

2016

Educaţia timpurie

Probleme şi soluţii

Copilaria timpurie, intervalul de la nastere si pina la implinirea virstei de 6-7 ani, reprezinta cea mai importanta perioada din viata copiilor. Acum dezvoltarea lor este foarte rapida, iar deficientele de invatare si cele psihocomportamentale pot fi mai usor depistate si remediate. Plecind de la aceste premise, autorii prezinta principalele repere ale educatiei timpurii, mijloacele educative, provocarile actuale si posibile solutii, precum si aspecte legate de activitatea cadrelor didactice. Solutiile propuse au drept scop o dezvoltare intelectuala si sociala armonioasa a copiilor, obtinerea unor performante scolare superioare, scaderea ratei esecului scolar si a abandonului. Volumul pune la dispozitia studentilor de la facultatile de stiinte ale educatiei, psihologie sau asistenta sociala si practicienilor din aceste domenii rezultatele celor mai recente cercetari, precum si noi directii de analiza.


Autori capitole

• Simona BUTNARU • Ciprian CEOBANU • Carmen - Mihaela CREŢU • Irina CRUMPEI • Constantin CUCOŞ • Versavia CURELARU • Georgeta DIAC • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin DÎRŢU • Violeta ENEA • Ovidiu GAVRILOVICI • Roxana GHIAŢĂU • Cornelia MĂIREAN • Andrei MARIAN • Gianina MASSARI • Mariana MOMANU • Daniela MUNTELE • Cristina NEAMŢU • Octavian ONICI • Constantin PETROVICI • Nicoleta POPA • Nicoleta ROGOZ • Dorina SĂLĂVĂSTRU • Elena SEGHEDIN • Camelia SOPONARU • Liliana STAN • Ana-Maria ŢEPORDEI • Maria Nicoleta TURLIUC

2016

Bulimia nervoasă: teorie, evaluare şi tratament

 

Tulburare de alimentatie declansata pe fond psihic, bulimia nervoasa afecteaza in prezent citeva zeci de milioane de persoane din toata lumea. Volumul analizeaza diversii factori declansatori ai bolii, de la cei genetici pina la cei psihologici sau socioculturali, modalitatile de diagnosticare si tipurile cele mai adecvate de tratament, selectate pe baza experientei psihoterapeutice a autorilor si a rezultatelor obtinute. Lucrarea se adreseaza atit psihologilor clinicieni, psihoterapeutilor si studentilor de la facultatile de psihologie si medicina, cit si persoanelor care sufera de bulimie.

2014

Psihologia traumei

 

Stresul si trauma psihica influenteaza perceptia, gandirea si memoria, avind adesea consecinte grave asupra modului in care persoana afectata se percepe pe sine sau lumea inconjuratoare. Sinteza a celor mai noi informatii din domeniu, Psihologia traumei analizeaza tulburarile psihotraumatice, factorii de risc si factorii protectivi si prezinta strategii de coping, modalitati de prevenire a stresului posttraumatic, precum si cele mai eficiente terapii utilizate la nivel international. Autoarele propun o dubla viziune asupra expunerii la stres si evenimentele traumatizante, ce include atit aspectele negative ale acestora, cit si posibilele implicatii pozitive, cum ar fi dezvoltarea personala si rezilienta. In completarea informatiilor teoretice, volumul ofera instrumente practice de lucru, fiind un ghid util pentru studentii si profesorii facultatilor de psihologie, dar si pentru specialistii din domeniu.

Pagină personală