Manual de psihologie clinică
Volumul II. Intervenţie, cercetare, interdisciplinaritate şi etică
- Camelia SOPONARU (coord.)
- 2022
- Ed. Polirom
- 978-973-46-8993-4
Al doilea volum al Manualului de psihologie clinică reunește o multitudine de teme clasice (de pildă, etapele intervenției clinice) și moderne (cum ar fi psihologia clinică socială), oferind publicului o imagine de ansamblu a disciplinei. Sunt trasate coordonatele generale pe care practicianul trebuie să le urmeze în aria activităților sale, de la modalitatea în care se realizează o intervenție și metodele folosite în cadrul cercetării la principiile etice cărora le este subordonată profesia. Sunt aduse în discuție, de asemenea, relația psihologiei clinice cu alte domenii (consiliere genetică, spiritualitate, mindfulness) și conceptul de psihologie a stilului de viață, fiind explicați factorii care ne influențează, printre altele, alegerile și comportamentul alimentar.
„O lucrare cu anvergură academică și profesională de top, acoperind comprehensiv, prin tematici diverse, reunite în două volume, domeniul psihologiei clinice. Pot să spun că volumele sunt și vor rămâne de referință în domeniu în țară pentru mult timp, astfel că nu trebuie să lipsească din bibliografia studenților, cadrelor didactice, cercetătorilor și practicienilor în domeniu.” (Daniel David)
• Ştefan BONCU • Simona BUTNARU • Octav Sorin CANDEL • Ciprian CEOBANU • Irina CRUMPEI-TANASĂ • Mihai CURELARU • Versavia CURELARU • Ion DAFINOIU • Cătălin DÎRŢU • Georgeta DIAC • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin DÎRŢU • Ovidiu GAVRILOVICI • Roxana GHIAŢĂU • Alois GHERGUŢ • Adina KARNER-HUŢULEAC • Cornelia MĂIREAN • Andrei-LUCIAN MARIAN • Daniela MUNTELE HENDREŞ • Bogdan Constantin NECULAU • Oara PRUNDEANU • Liliana STAN • Maria Nicoleta TURLIUC • Ana-Maria ŢEPORDEI • Daniela Victoria ZAHARIA • Alexandra Simona ZANCU
Educaţia digitală
Ediţia a II-a revăzută şi adăugită
- Ciprian CEOBANU (coord.)
- Constantin CUCOŞ (coord.)
- Olimpius ISTRATE (coord.)
- Ion-Ovidiu PÂNIŞOARĂ (coord.)
- 2022
- Polirom
- 978-973-46-8938-5
Îmbogățită cu șase noi capitole, cea de-a doua ediție a Educației digitale aduce în discuție evoluțiile în practica educațională generate de răspândirea tehnologiei în majoritatea domeniilor vieții, dar și suita de transformări prin care a trecut aceasta în contextul crizei provocate de pandemia de COVID-19.
Studiile reunite în cartea de față converg spre ideea că în societatea zilelor noastre învățarea trebuie să țină cont de provocările mediului digital și să adopte o nouă perspectivă asupra conținuturilor, urmărind flexibilizarea educației prin integrarea oportunităților date de noile tehnologii de informare și comunicare. Pornind de la propriile experiențe, de la repere teoretice, precum și de la rezultatele unor cercetări desfășurate la nivel național și în alte țări, autorii creionează posibile soluții privind formarea elevilor, studenților și cadrelor didactice cu ajutorul tehnologiilor digitale. Volumul oferă un plus de informație pentru identificarea unor modalități de adaptare la viitor și de abordare a provocărilor cu care se confruntă sistemele de învățământ.
• Roxana APOSTOLACHE • Ciprian CEOBANU • Constantin CUCOŞ • Versavia CURELARU • Georgeta DIAC • Alois GHERGUŢ • Ana-Nicoleta GRIGORE • Andrei-Lucian MARIAN • Cornelia MĂIREAN • Mariana MOMANU • Dorina SĂLĂVĂSTRU
Educaţia digitală
- Ciprian CEOBANU (coord.)
- Constantin CUCOŞ (coord.)
- Olimpius ISTRATE (coord.)
- Ion-Ovidiu PÂNIŞOARĂ (coord.)
- 2020
- Polirom
- 978-973-46-8200-3
Schimbările economice și sociale generate de răspîndirea tehnologiei în majoritatea domeniilor vieții se reflectă și în discursurile și practicile educaționale, iar efectele crizei de sănătate provocate de noul coronavirus la nivel mondial asupra procesului de învățămînt evidențiază avantaje și neajunsuri ale educației digitale în contexte diferite. Acest volum reunește contribuțiile mai multor specialiști în științele educației care converg spre ideea că învățarea în societatea de astăzi presupune o nouă perspectivă asupra conținuturilor învățării prin integrarea oportunităților puse la dispoziție de noile tehnologii de informare și comunicare. Educația digitală oferă un plus de informație pentru identificarea unor modalități de adaptare la viitor și de abordare a provocărilor cu care se confruntă sistemele de învățămînt.
Cum gândim în viaţa de zi cu zi
- Ștefan BONCU (coord.)
- Andrei HOLMAN (coord.)
- 2019
- Polirom
- 978-973-46-7794-8
De ce există o specificitate a demersurilor cognitive cotidiene în raport, de pildă, cu cele din știință? Pentru că, în multe cazuri, indivizii ignoră legile elementare ale logicii, mînați de dorințe și emoții. Oamenii ajung uneori să creadă lucruri absurde, să-și construiască facil convingeri eronate, să-și schimbe fără motiv opinii întemeiate, să ia decizii hilare. În fiecare capitol, autorii caută să explice de ce gîndirea „omului de pe stradă” este automată, stereotipică, emoțională, instinctivă și numai rareori analitică, logică și așezată.
Prin această explorare a unora dintre cele mai subtile și mai spectaculoase mecanisme psihice, cititorul are prilejul să se familiarizeze cu teme captivante din psihologia socială a ultimelor decenii.
• Ştefan BONCU • Mihaela BOZA • Octav-Sorin CANDEL • Laura CIOCHINĂ-CARASEVICI • Ciprian CEOBANU • Irina CRUMPEI-TANASĂ • Oana DĂNILĂ • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin-Mircea DÎRŢU • Violeta ENEA • Florin FRUMOS • Andrei HOLMAN • Adina KARNER HUŢULEAC • Adrian-Vicenţiu LABĂR • Andrei-Lucian MARIAN • Cornelia MĂIREAN • Daniela MUNTELE HENDREŞ • Dorin NASTAS • Emilia PASCAL • Nicoleta Laura POPA • Simona POPUŞOI • Mihail-Radu ROBOTĂ • Camelia SOPONARU • Maria Nicoleta TURLIUC • Ana-Maria ŢEPORDEI • Daniela Victoria ZAHARIA
Educaţia timpurie
Probleme şi soluţii
- Liliana STAN (coord.)
- 2016
- Polirom
- 978-973-46-5978-4
Copilaria timpurie, intervalul de la nastere si pina la implinirea virstei de 6-7 ani, reprezinta cea mai importanta perioada din viata copiilor. Acum dezvoltarea lor este foarte rapida, iar deficientele de invatare si cele psihocomportamentale pot fi mai usor depistate si remediate. Plecind de la aceste premise, autorii prezinta principalele repere ale educatiei timpurii, mijloacele educative, provocarile actuale si posibile solutii, precum si aspecte legate de activitatea cadrelor didactice. Solutiile propuse au drept scop o dezvoltare intelectuala si sociala armonioasa a copiilor, obtinerea unor performante scolare superioare, scaderea ratei esecului scolar si a abandonului. Volumul pune la dispozitia studentilor de la facultatile de stiinte ale educatiei, psihologie sau asistenta sociala si practicienilor din aceste domenii rezultatele celor mai recente cercetari, precum si noi directii de analiza.
• Simona BUTNARU • Ciprian CEOBANU • Carmen - Mihaela CREŢU • Irina CRUMPEI • Constantin CUCOŞ • Versavia CURELARU • Georgeta DIAC • Loredana DIACONU-GHERASIM • Cătălin DÎRŢU • Violeta ENEA • Ovidiu GAVRILOVICI • Roxana GHIAŢĂU • Cornelia MĂIREAN • Andrei MARIAN • Gianina MASSARI • Mariana MOMANU • Daniela MUNTELE • Cristina NEAMŢU • Octavian ONICI • Constantin PETROVICI • Nicoleta POPA • Nicoleta ROGOZ • Dorina SĂLĂVĂSTRU • Elena SEGHEDIN • Camelia SOPONARU • Liliana STAN • Ana-Maria ŢEPORDEI • Maria Nicoleta TURLIUC
Învăţarea în mediul virtual
Ghid de utilizare a calculatorului în educaţie
- 2016
- Polirom
- 978-973-46-5827-2
Prefaţă de Constantin Cucoş
În contextul folosirii tot mai largi a tehnologiei în viaţa de zi cu zi, profesorii se confruntă cu o serie de întrebări legate de introducerea dispozitivelor digitale în instituţiile de învăţământ şi de accentul pus pe instruirea asistată de calculator. Cum pot noile tehnologii să stimuleze procesul de învăţare şi să îmbunătăţească performanţele elevilor şi studenţilor? E-learning-ul şi m-learning-ul sunt mai eficiente decât învăţarea clasică? Cum afectează mediul on-line capacităţile cognitive ale unei persoane? Pentru a răspunde la aceste întrebări, cadrele didactice trebuie să fie familiarizate cu mediile şi comunităţile virtuale de învăţare, să cunoască efectele în plan educativ ale reţelelor de socializare şi standardele de calitate în e-learning. Lucrarea prezintă principalele aspecte ale folosirii calculatoarelor în procesul de învăţământ, completându-şi expunerile cu studii de caz şi cu rezultate ale unor cercetări efectuate de specialişti din ţară şi din străinătate. Bazată pe cea mai recentă bibliografie din domeniu, Învăţarea în mediul virtual se adresează atât profesorilor, cât şi studenţilor care parcurg modulul de formare pentru cariera didactică.
Dimensiuni ale rezilienţei psihologice
Abordări teoretice şi aplicative
- Aurora HRIŢULEAC (coord.)
- Ciprian CEOBANU (coord.)
- 2015
- Pro Universitaria
- 978-606-26-0360-1
Volumul Dimensiuni ale rezilienţei psihologice. Abordări teoretice şi aplicative este rezultatul activităţii de cercetare a bursierilor doctorali şi postdoctorali şi a tutorilor grupei “Teorii şi practici psihologice şi educaţionale. Dezvoltarea rezilientă şi provocările societăţii actuale” din cadrul proiectului POSDRU Inovare şi dezvoltare în structurarea şi reprezentarea cunoaşterii prin burse doctorale şi postdoctorale (IDSRC – doscpostdoc), derulat la Academia Română, Filiala Iaşi.
Conţinutul şi structura volumului au fost determinate de obiectivul general al acestei grupe de cercetare, acela de a studia, din perspectiva teoriilor şi practicilor psihologice şi educaţionale şi cu instrumentele acestora, problematica rezilienţei psihologice atât în accepţiunea sa iniţială, de caracteristică individuală, cât şi, sau mai ales, în accepţiunea sa recentă de sumă de abilităţi şi competenţe dobândite în cursul unui proces dinamic şi longitudinal, specific nu doar indivizilor ci şi grupurilor şi comunităţilor.
Forme ludice în activităţile curriculare şi extracurriculare
Aplicaţii în educaţia fizică şi sport
- 2014
- PIM
- 978-606-13-2139-1
Cartea se adresează: studenţilor de la Facultatea de Educaţie Fizică şi Sport, şi celor de la Pedagogia Învăţământului Preprimar şi Primar, tuturor celor care urmează modulul psiho-pedagogic, profesorilor de educaţie fizică şi sport indiferent de ciclul şcolar în care predau, antrenorilor şi monitorilor sportivi, educatorilor (educatoarelor), institutori/institutoare, profesori pentru învăţământul preşcolar şi învăţătorilor/învăţătoarelor, profesori pentru învăţământul primar care predau la grădiniţe sau ciclul primar (conform funcţiilor didactice stabilite în Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011), profesorilor suplinitori pe disciplina educaţie fizică şi sport, părinţilor şi tuturor celor care înţeleg importanţa educaţiei prin mijloace ludice.
Psihosociologie şcolară
- Ștefan BONCU (coord.)
- Ciprian CEOBANU (coord.)
- 2013
- Polirom
- 978-973-46-4045-4
Zona de interes a acestei lucrări este largă, extensivă. De ea vor fi interesaţi atât teoreticienii din zona educaţiei, ce vor găsi topici incitante, demne de a fi cunoscute sau aprofundate, dar şi actorii sau decidenţii educaţionali ce vor afla răspunsuri sau vor reuşi să gestioneze noi provocări pentru câmpul acţiunilor educaţionale reale. De această lucrare vor beneficia studenţii, cercetătorii, profesorii situaţi atât în mediul preuniversitar dar şi în cel academic, publicul larg interesat de mersul şi fenomenologia internă a şcolii. (din Prefaţa de C. Cucoş)
Introducere în managementul clasei de elevi
- 2011
- Ed. Universităţii "Al. I. Cuza" din Iaşi
- 978-973-703-591-2
Lucrarea de faţă se doreşte a fi un real suport pentru cadrele didactice în devenire sau care sunt deja antrenate în programul diverselor tipuri de şcoli, pentru managerii instituţiilor şcolare şi ale altor structuri, sectoare sau organizaţii care sunt implicate în activităţi educaţionale. Autorii consideră că dezbaterea unor subiecte de actualitate din domeniul managementului clasei de elevi, în perspectiva modernizării şi racordării sistemului nostru de învăţământ la standardele şi orientările existente în alte ţări dezvoltate, constituie o provocare profesională faţă de care oamenii responsabili ai şcolii nu pot sta deoparte.
Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice
Ediţia a III-a
- Constantin CUCOŞ (coord.)
- Simona BUTNARU
- Ciprian CEOBANU
- Teodor COZMA
- Carmen CREŢU
- Ion DAFINOIU
- Georgeta DIAC
- Florin FRUMOS
- Ovidiu GAVRILOVICI
- Alois GHERGUŢ
- Luminiţa IACOB
- Adrian LABĂR
- Gianina MASSARI
- Constantin MOISE
- Mariana MOMANU
- Nicoleta POPA
- Dorina SĂLĂVĂSTRU
- Elena SEGHEDIN
- Liliana STAN
- s.a.
- 2009
- Polirom
- 978-973-46-1403-5
Actualizata in conformitate cu noua tematica pentru perfectionarea cadrelor didactice, editia a treia a Psihopedagogiei pentru examenele de definitivare si grade didactice contine douazeci si sapte de capitole ce trateaza subiecte precum calitatea in educatie, educatia in societatea moderna, perspectiva epistemologica asupra pedagogiei si curriculumului scolar, succesul si insuccesul scolar sau educatia pentru diversitate culturala. Fiecare capitol este conceput intr-o maniera interactiva si include teme si intrebari care evidentiaza aspectele esentiale ale problematicii abordate. Lucrarea este un suport indispensabil profesorilor atit in pregatirea pentru examenele de definitivare si grade didactice, cit si in elaborarea lectiilor, intocmirea unor materiale didactice sau a unor referate de specialitate.
Elaborarea şi managementul proiectelor în serviciile educaţionale
Ghid practic
- 2009
- Polirom
- 978-973-46-1390-8
În contextul procesului de reorganizare şi transformare a serviciilor educaţionale din Romania, elaborarea şi managementul proiectelor la nivelul instituţiilor şcolare reprezintă una dintre priorităţile majore în dezvoltarea practicilor educaţionale. Lucrarea oferă informaţii actualizate, utile pentru activităţile din sfera managementului proiectelor educaţionale: caracteristicile generale şi elaborarea unui proiect, criterii de selecţie a propunerilor, instrumente pentru gestionarea eficientă a proiectelor. Prin tematica abordată, ghidul se adresează managerilor şi specialiştilor din domeniul educaţional, cadrelor didactice, precum şi studenţilor de la facultăţile de ştiinţele educaţiei.
Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice
Ediţia a II-a revăzută şi adăugită
- Constantin CUCOŞ (coord.)
- Simona BUTNARU
- Ciprian CEOBANU
- Teodor COZMA
- Carmen CREŢU
- Ion DAFINOIU
- Georgeta DIAC
- Florin FRUMOS
- Ovidiu GAVRILOVICI
- Alois GHERGUŢ
- Luminiţa IACOB
- Adrian LABĂR
- Gianina MASSARI
- Constantin MOISE
- Mariana MOMANU
- Nicoleta POPA
- Dorina SĂLĂVĂSTRU
- Elena SEGHEDIN
- Liliana STAN
- 2008
- Polirom
- 978-973-46-1089-1
Actualizată în conformitate cu noua tematică pentru perfecţionarea cadrelor didactice, editia a doua a Psihopedagogiei pentru examenele de definitivare si grade didactice contine douazeci si cinci de capitole ce trateaza subiecte precum calitatea in educatie, educatia in societatea moderna, perspectiva epistemologica asupra pedagogiei si curriculumului scolar, succesul si insuccesul scolar sau educatia pentru diversitatea culturala. Fiecare capitol este conceput intr-o maniera interactiva si include teme si intrebari care evidentiaza aspectele esentiale ale problematicii abordate. Lucrarea este un suport indispensabil profesorilor atit in pregatirea pentru examenele de definitivare si grade didactice, cit si in pregatirea lectiilor, intocmirea unor materiale didactice sau a unor referate de specialitate.
Statistica în educaţie
- 2008
- Ed. Universităţii "Al. I. Cuza" din Iaşi
- 978-973-703-316-1
Prezenta lucrare acoperă o vastă problematică ce rezultă din intersecţia domeniilor statisticii şi educaţiei, fiind dedicată metodelor de observare utilizate în educaţie, metodelor de prelucrare şi analiză statistică a datelor categoriale şi utilizării metodelor statistice în studierea fenomenelor educaţionale.
Abordări statistice şi ipostaze educaţionale ale modelului e-learning
- Laura ASANDULUI (coord.)
- Ciprian CEOBANU (coord.)
- 2007
- Ed. Universităţii "Al. I. Cuza" din Iaşi
- 978-973-703-211-9
Lucrarea scoate în evidenţă beneficiile e-learningului pentru învăţământul superior, complementaritatea dintre modalităţile clasice şi cele noi de învăţare, oportunitatea şi valenţele cursurilor on-line, necesitatea restructurării obiectivelor şi priorităţilor în învăţare, specificitatea proiectării unor suporturi sau procese educaţionale presupuse de învăţarea digitală, combinarea şi continuitatea învăţării electronice cu tehnologia multimedia, dificultăţile evaluării prin intermediul dispozitivelor informatice.
Cu acest volum, „chestiunea e-learning-ului nu mai rămâne ancorata in gândirea abstracta ci coboară pe pământ, venind cu un evantai de răspunsuri la cerinţe foarte practice” Prof. univ. dr. C. Cucos
Mentalităţi şi structuri axiologice
O perspectivă psihologică
- 2005
- Ed. Universităţii "Al. I. Cuza" din Iaşi
- 973-703-058-3
Lucrarea de faţă îşi găseşte rădăcinile în preocupări şi încercări vechi materializate sub forma unei teze de doctorat. Această aplecare asupra mentalităţilor şi a domeniului axiologic, de-a lungul unei perioade lungi de timp (un deceniu), mi-a permis să distilez câteva tendinţe generale ale cercetărilor din sfera mentalităţilor şi valorilor, dar, mai presus de toate, mi-a sporit numărul întrebărilor şi incertitudinilor referitoare la o arie oricum dominată de multiple interogaţii. în plus, încercarea de a cuprinde cât mai multe opinii asupra domeniului în discuţie fragmentează oarecum lucrarea şi o fac mai greu de abordat. Acest lucru se datorează, pe de o parte, perspectivei abordate, predominant teoretică, şi, pe de altă parte, refuzului de a cădea pradă unor speculaţii seducătoare dar puţin productive în contextul actual.
Învăţământ deschis la distanţă. Ghid pentru tutori
Volumul elaborat de membrii Departamentului de Pregătire a Personalului Didactic se adresează tutorilor IDD şi studenţilor de la masterat.